– Det är en bil som vi använder som arbetsbil för våra chaufförer och som vi har köpt från Motala kommun. Så länge som vi har haft den bilen har den inte blivit återkallad av tillverkaren, säger Niklas Aronsson, vd för Vikbolands taxi AB.

Han poängterar att vid besiktningen kontrolleras hela bilen, även gastankarna.

Tillverkaren uppger att den här bilen inte har lämnats in på verkstad fast den var återkallad?

– Under tiden som vi använde den bilen har den inte återkallats. Men jag har inga uppgifter om hur det var medan Motala kommun hade den.

Direkt efter olyckan har Niklas Aronsson sett till att ett viktigt meddelande kommer ut till bolagets samtliga 90 taxiförare, varav 60 jobbar i Linköping.

– Ibland måste en taxiförare tanka medan det finns en kund i bilen. Det hade haft förödande konsekvenser om någon hade suttit i bilen när den exploderade. Därför har vi skickat klara instruktioner att kunderna ska tas ut ur bilen om den måste tankas, säger Niklas Aronsson.

Vikbolands taxi:s största kund är landstinget som ställer krav på bolaget att använda sig av biogas. Och även om det aldrig tidigare har hänt någon liknande olycka är Niklas Aronsson orolig efter tisdagens explosion.

– Vi måste leva upp till landstingets krav men det känns ibland som om man sitter på en bomb. För sex månader sedan märkte vi att en ny bil läckte biogas. Det åtgärdades och undersöktes. Vi fick förklaringen att gasläckaget då berodde på att bilen var ny. Men den här bilen som nu exploderade var inte ny, säger han.