Saab har lämnat in en ansökan om nytt miljötillstånd som ska reglera flygplanstillverkarens framtida verksamhet på anläggningen i Tannefors. En rad myndigheter har tyckt till i frågan inför avgörandet i Mark- och miljödomstolen i Växjö.
En av dessa myndigheter är Naturvårdsverket, som i sitt sex sidor långa yttrande till domstolen endast har synpunkter på frågor som rör buller. Dessa synpunkter kan dock få enorma konsekvenser för Saab. Naturvårdsverket vill nämligen endast tillåta att flygverksamheten ger upphov till en maximal ljudnivå om 45 decibel (dBA) inomhus. Detta skulle innebära att Saab tvingas ljudisolera tusentals bostäder och fritidshus samt skolor och vårdinrättningar i Linköping.
Naturvårdsverket pekar på forskningsrapporter som sägs visa att buller ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Forskning anses även visa att barns inlärningsförmåga försämras av kronisk bullerexponering. "Vi anser att konsekvenserna av bullerstörningar är så stora att det är befogat att ställa höga krav på verksamheten", skriver myndigheten.
För Saab kommer Naturvårdsverkets yttrande som en kalldusch. Bolaget har låtit företaget WSP akustik göra en bedömning av vad det skulle kosta att ljudisolera bostäder i Linköping. Enligt uppskattningen måste 14 586 småhus och flerfamiljshus i Linköping ljudisoleras till en sammanlagt kostnad av 7,1 miljarder kronor. I genomsnitt kostar det närmare en halv miljon kronor att ljudisolera ett hus.
Saab riktar i en inlaga till domstolen i Växjö kritik mot Naturvårdsverket.
Enligt företaget avviker myndighetens krav från den förordning om trafikbuller som antogs 2015 och som tillåter att flygplan kan starta och landa högst 16 gånger per dag – trots att det då egentligen bullrar för mycket. Innan förordningen trädde i kraft var det svårt att få igenom en ny detaljplan i centrala Linköping och under en tioårsperiod sinkades byggnationen av cirka 1 000 bostäder efter att Saab överklagat. Enligt Saab skulle Naturvårdsverkets förslag leda till "helt orimliga kostnader för bolaget".
Försvarskoncernen påpekar att såväl Folkhälsomyndigheten som länsstyrelsen har gjort bedömningar som ligger nära företagets egna och anser att fokus bör ligga på att undvika buller under nattetid. "Förslaget från verket innebär därmed att ljudisolering skulle krävas så snart det någon gång under dygnet sker en enda överflygning som varar i ca 10–15 sekunder", skriver Saab.
Saab har redan åtagit sig att ljudisolera mellan 250 och 300 byggnader och planerar dessutom att flytta flygplatsens start- och landningsbana 600 meter söderut, vilket innebär att bullermattan flyttas bort från de tätbebyggda delarna av Linköping.
Naturvårdsverkets beslut har fattats av enhetschefen Karin Dunér. Hon säger till redaktionen att myndigheten ännu inte tagit ställning till Saabs invändningar.
Men är det rimligt att ett företag ska betala 7 miljarder kronor för att ljudisolera bostäder?
– Det beror ju helt på störningarna och vilket område som är stört. Om det är många människor som blir störda och man inte vidtar åtgärder, ja då är det kanske inte orimligt i sig, även om det är ett oerhört stort belopp, säger Dunér.
Mark- och miljödomstolen kommer under våren hålla huvudförhandling i ärendet och en dom väntas under det första halvåret i år.
Redaktionen har utan framgång sökt företrädare för Saab för en kommentar.
Fotnot: Ljudstyrkan mäts i decibel (dB). Vid bullermätning kan ett filter användas som efterliknar det mänskliga örat, något som markeras med ett A. Därav förkortningen dBA.