Youtube-stjärnor till Linköping

I höst kommer Linköping och Saab Arena fyllas av Youtube-stjärnor. Tubecon åker ut på turné och besöker åtta städer runt om i landet.

Youtube-stjärnan Jockiboi var en av dem som fanns på plats i Stockholmsmässan på Tubecon 6 januari.

Youtube-stjärnan Jockiboi var en av dem som fanns på plats i Stockholmsmässan på Tubecon 6 januari.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Linköping2016-05-18 05:30

I januari fylldes Stockholmsmässan när Tubecon Sverige ägde rum med över 4 000 besökare vilket kom att bli Sveriges största Youtube-event. Nu tar man det ännu ett steg och åker ut på turné. 15 oktober landar Youtube-stjärnorna på Saab Arena och trycket är hårt.

– Efterfrågan på ett sånt här event är väldigt stor. När vi sist var på Stockholmsmässan så frågade många besökare när vi skulle komma till deras stad, säger Johannes Gustavsson, pressansvarig på Tubecon Sverige.

Vill inte avslöja

Tubecon vill ännu inte gå ut med vilka youtube-stjärnor som kommer, det offentliggörs 17 juni i samband med biljettsläpp. Några av de stjärnor som var med sist var Jockiboi, Manfred Erlandsson, Sascha Richardson och Keela.

Turnén kommer att besöka totalt åtta städer i landet med start i september och slut i december. På Saab Arena får man ta in maximalt 3 000 besökare vilket man självklart satsar på att lyckas med.

– Självklart hoppas vi på att fylla arenan, skriver Johannes Gustavsson i ett mail.

Tanken är att det ska se ut ungefär som en mässa. Det kommer att finnas montrar där sociala medier kommer användas flitigt, men också ett område där youtube-stjärnorna finns på plats för en meet-n-greet, där man helt enkelt kan hälsa på dem. Tubecon hoppas att kunna fortsätta med sin turné i framtiden.

– Ambitionen är att fortsätta så länge det finns intresse, ett sånt här initiativ är rätt i tiden, säger Johannes Gustavsson på Tubecon.

Ungdomar framtiden

Sociala medier är som bekant någonting väldigt populärt, och framförallt i yngre åldrar. Johan Janson på visit Linköping, tidigare Arenabolaget, som tar hand om bokningar av till exempel Saab Arena säger att det är viktigt att satsa på ungdomarna.– Ungdomarna är framtiden, därför är det viktigt att vi jobbar med event som lockar en yngre publik, säger Johan Janson.

Ett bra steg för att nå ut till ungdomar är att se vad som är av stort intresse. I dagsläget kan man tydligt se det stora intresset och efterfrågan på teknik och sociala medier vilket öppnar upp för Tubecon och deras turné.

– Det är helt rätt i tiden, säger Johan Janson.

Arenabolaget blev Visit Linköping

Det kommunägda Arenabolaget valde nyligen att byta namn till Visit Linköping & Co. Verksamheten delades upp. En del har fortsatt hand om de konserter och evenemang som äger rum i Linköpings Konsert och kongress. Den andra delen tar hand om event på andra platser, till exempel Saab Arena. Visit Linköping & Co har i samarbete med kommunen ett långsiktigt mål till 2030 där man vill nå en topp-tre-placering i Sverige som eventstad. Dessa evenemang innefattar alla olika typer av kategorier, sport, musik, nöje, teknik, innovation och hälsa med mera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om