Den reaktionen mötte Johan Wendt när han lanserade sin idé om en ideell förening som skulle hjälpa barn med matte. Det är också titeln på hans bok – en guide till socialt entreprenörskap.
– Då, 2008 när Mattecentrum föddes, hade jag aldrig hört det begreppet. Jag ville bara arbeta med något som jag mådde bra av och som gjorde mig lycklig.
Johan Wendt är mannen som utbildade sig till civilingenjör men snart fann att det var något helt annat han brann för, nämligen att öka kunskapen i matte hos barn och ungdomar. Och han har gjort det med febrilt engagemang i sociala medier.
Resan har varit lång och krokig men i februari förra året, efter hårt lobbyarbete och i samband med att föreningen fyllde fem år, beslutade riksdagen att Mattecentrum ska få statligt stöd från och med i höst, oklart än med hur mycket. Huvudsponsorer är NCC, PwC, Danske Bank och ABB. En del intäkter kommer från stiftelser. Nio fast anställda organiserar de 480 volontärerna samt jobbar med webbutveckling och sponsorer.
– Jag vill poängtera att jag är vanlig knegare på Mattecentrum, jag äger inte verksamheten utan det gör kidsen. Ingen utdelning eller liknande kan göras till mig, säger Johan.
2011 tilldelades han utmärkelsen ”Årets samhällsentreprenör” av Veckans affärer.
Efter det har prisandet fortsatt och några av världens största tidningar, som Forbes och The Guardian, har lyft upp Johan Wendt och Mattecentrum som det klarast lysande exemplet på socialt entreprenörskap i Skandinavien.