Skolinspektionen kräver åtgärder från Björkö friskola

Flera brister i undervisningen måste rättas till. Det kräver nu Skolinspektionen efter att ha granskat Björkö friskola i Linköping.

Skolinspektionen har i februari i år genomfört tillsyn hos Waldorfskolan Björkö friskola i Linköping. Av granskningen framkommer att skolan har ett antal brister som den nu måste åtgärda.

Skolinspektionen har i februari i år genomfört tillsyn hos Waldorfskolan Björkö friskola i Linköping. Av granskningen framkommer att skolan har ett antal brister som den nu måste åtgärda.

Foto: Carina Glenning

Linköping2022-06-29 05:00

Skolinspektionen publicerade nyligen resultatet av sin granskning av Björkö friskola i Vreta Kloster i Linköping. Skolan bedriver undervisning enligt Waldorfpedagogik, och granskningen som nu gjorts ingår i en större översyn av utbildningen på just Waldorfskolor. Slutsatserna man drar bygger på intervjuer med elever och personal, observationer av raster och lektioner, samt genomgång av olika dokument från skolan.

Maria Todea, rektor på Björkö friskola, säger att hon välkomnar granskningen.

– Det är otroligt bra och positivt att Skolinspektionen kommer och granskar Waldorfskolorna.

I myndighetens granskning påstås bland annat att skolan medvetet valt bort digitala verktyg i undervisningen för lågstadiet. Maria Todea menar dock att det inte stämmer att det skulle vara ett medvetet val. Varför det trots allt är så att skolan i dagsläget inte uppfyller kraven på digitala verktyg kan hon inte svara på. Hon är relativt ny rektor på skolan och säger sig ha svårt att gå in på vad hennes föregångare gjort.

Men vad ska ni göra för att uppfylla kraven om digitala verktyg framöver?

– I första hand ska vi utrusta alla klassrum på lågstadiet med chromebooks. Vi ska också se till att personalen som behöver det ska få kompetensutveckling i att arbeta med digitalisering i undervisningen, säger Maria Todea.

Det framförs också i granskningen att eleverna får för lite undervisningstid i vissa ämnen. I några av de fallen menar Maria Todea dock att Skolinspektionen har en ofullständig bild av skolans undervisning. För idrotten, som sticker ut mest bland de berörda ämnena, är det enligt henne friluftsdagarna som är förklaringen till avvikelserna. De har inte kommit med i dokumenten som Skolinspektionen tittat på.

– I det material som Skolinspektionen begärt av oss har inte friluftsdagarna funnits med. Men de är ju inkluderade i ämnet idrott.

Även när det gäller ämnena musik och bild säger rektorn att man uppfyller kraven, men att en del av undervisningstiden i dessa ämnen sker under skolans så kallade "morgonperioder" och därför inte ingått i Skolinspektionens beräkningar.

För övriga ämnen säger Maria Todea att man kommer att rätta till det som blivit fel. Enligt beslutet från myndigheten har skolan till november i år på sig att åtgärda påpekade brister. Förutom de redan nämnda handlar det bland annat om arbetet med tidiga stödinsatser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!