Linköping
Regeringen vill på sikt få bort bensindrivna fordon från de svenska vägarna. Miljömålet är en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Många sätter stort hopp till elbilen. Problemet är att det säljs väldigt få elbilar, i en stor stad som Linköping rullar bara runt 40 stycken.
Energimyndigheten har stora utmaningar framför sig för att få fart på utvecklingen. Som ett steg tar de nu hjälp av Linköpings forskarmuskler.
8-10 hybridbilar ska användas av flera olika förare under de närmaste två åren, bland annat inom universitets bilpool. VTI och Linköpings universitet ska titta närmare på förarintervjuer och teknisk data som samlas in.
– Det viktigaste för finansiären är att identifiera hinder. Kan det vara teknik, förarnas beteenden eller hur lätt det är att komma åt laddningsstolpar? säger Lars Nielsen, professor inom fordonssystem vid Linköpings universitet.
Vad tror du är främsta anledningen till att inte fler köper elbil?
– Jag tror det är priset. Samtidigt finns ett stort intresse.
Har du själv elbil?
– Nej, när jag köpte ny bil förra året fanns inte plug-in hybriderna.
Vad krävs för att du ska köpa en?
– De får bli lite billigare först, för så mycket tjänar jag inte, säger Lars Nielsen och skrattar.
Forskarna lär inte kunna påverka prisutvecklingen på elbilar, men det finns möjlighet att undanröja en del hinder. Om forskningsresultaten exempelvis pekar på behovet av fler laddningsstationer, kan det möjligen påskynda processen. Ju fler stationer desto mer attraktivt för en potentiell elbilsspekulant.
Mattias Krysander, universitetslektor inom systemteknik, ska bland se om en elhybridbil kan hjälpa till att sänka kostnaden för hushållselen.
Om bilen laddas när elen är som billigast på natten, kan billaddningen hjälpa till att driva hushållselen de tider då elpriset är som dyrast.
– Om vi struntar i att köpa el när det är som mest efterfrågan, kanske man inte behöver sätta igång extra kolkraftverk. Klarar vi oss med vatten- och kärnkraft blir elen mer miljövänlig.
Tror du det kan få folk att välja elbil?
– Nej. Men jag tror fortfarande det är en livsstil att köpa elbil, många vill vara miljömässigt medvetna. Då blir detta ytterligare ett argument som väger över.
Har du elbil?
– Nej, det är inte dags att byta bil än. Men vår bil står stilla ofta, jag cyklar mycket.
Magnus Hjälmdahl, forskare vid VTI, ska titta närmare på förerbeteenden. Han tror att elbilförare blir mer medvetna om sin körstil.
I en hybridbil anstränger man sig förmodligen mer för att hålla nere förbrukningen. När elen tar slut och bensinmotorn tar vid, blir det betydligt dyrare.
– Jag tror man tänker efter mer när man accelererar.