I söndags omkom Lars Vilks och två av de poliser som var avsatta att skydda hans liv i en trafikolycka på E4 i höjd med Markaryd. Fordonet de färdades i kom av någon anledning över i mötande körfält och fastnade under en tung lastbil, trots att vägen hade vajerräcken.
Forskningsingenjör Jan Wenäll är specialiserad på krocksäkerhet på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, med huvudkontor i Linköping. Han har krocktestat just det vägräcke där olyckan inträffade.
– Det är ett sådant test som man gör på ett normalt räcke, som ett vajerräcke. Då ska bilen inte komma igenom eller välta. Bilen kan bli ganska illa tilltygad, men det viktigaste är att kupén klarar sig, där människorna sitter.
Alla vägräcken som uppförts sedan 1990-talet är krocktestade i olika säkerhetsnivåer. Ett broräcke behöver exempelvis klara av mer än ett vanligt vägräcke. Det vanligaste krocktestet består av två delar och genomförs dels med en 900 kilos personbil i 100 kilometer i timmen, dels med en personbil på 1,5 tons i 110 kilometer i timmen, båda körs in i räcket med 20 graders vinkel.
– Men om en bil har hög tyngdpunkt finns risk att den ändå tar sig förbi räcket.
Bilen som Lars Vilks och de två poliserna färdades i vägde 4,5 ton.
– Det är i så fall en ovanligt tung bil. Det skulle kunna tyda på att det också var en bil med hög tyngdpunkt. Enligt det som skrivs i medierna verkar det som att den kom i hög hastighet och att det även finns bromsspår, men jag misstänker att det är sladdspår eftersom moderna bilar har ABS-bromsar som inte lämnar bromsspår. Om bilen sladdat kan den ha kommit i en ganska skarp vinkel mot räcket.
Varför har man inte ett kraftigare räcke?
– Vanliga vägräcken är tänkta att klara den vanligaste typen av olycka som är med en personbil. Ett kraftigt räcke, tänkt att klara ett tyngre fordon i högre hastighet, riskerar att skada en mindre personbil mer än ett vanligt räcke. Ett kraftigare räcke kostar också mer, vilket i förlängningen innebär att det inte blir lika långa sträckor som utrustas med vägräcken.
– Jag har utrett många dödsolyckor och det är ofta som en kedja av omständigheter, där det kanske skulle räckt med att en länk försvann för att det inte skulle ha lett till dödsfall. Att de kolliderade med just ett tungt fordon som en lastbil är en sådan länk.