VTI: Dubbdäck på cykeln säkrare

I två dagar från torsdag samlas kunskapen inom transportsektorn på VTI Transportforum i Linköping.

Olyckksstatistiken från 2014 visvisar en skrämmande ökninga av cykelolyckor.

Olyckksstatistiken från 2014 visvisar en skrämmande ökninga av cykelolyckor.

Foto: Jeppe Gustafsson

LINKÖPING2015-01-07 17:55

1600 deltagare väntas på den stora konferensen som hålls för 32:a gången. Konferensen invigs på torsdagen av infrastrukturminister Anna Johansson. Redan på onsdagens eftermiddag fick massmedierna en del information som ska locka till ytterligare bevakning av konferensen som hålls i Linköping Konsert och Kongress. Bland andra träffade vi Anna Niska, projektledare på VTI när det gäller forskning om dubbdäck på cykel.

Finns inga krav

– Åtta av tio cykelolyckor är singelolyckor och de flesta sker i halka på grund av is eller snö, berättar hon.

I dag finns inga krav på dubbdäck vid cykling. Inte heller finns framtaget hur cykeldubb ska se ut. De rekommendationer som används är bara baserade på tyckande. Syftet med forskningen är att klura ut hur olika däck/dubbar kan ta olika grepp på vägbanan. På VTI har en ombyggnad krävts för att få fram den testmaskin där den frusna vägytan som rullar fram och tillbaka under cykeldäcken.

Kortare bromssträcka

– Generellt kan man konstatera att alla dubbade däck är säkrare än odubbade. Bromssträckan blir 2,5 gånger kortare än med odubbat, säger Anna Niska.

Under Transportforum kommer det också att presenteras forskning om säkerheten runt fyrhjulingar, om hur personer med synbortfall kan få möjlighet att testa synen via VTI. Olycksstatistiken för 2014 att presenteras. På onsdagen var den så nyframtagen att den ännu inte fanns på papper. Där syns att antalet omkomna cyklister har ökat till 34 under förra året mot 15 året innan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om