Mopedolyckor har minskat över tid. Men det beror inte på att unga mopedister blivit mer ansvarstagande. Det säljs snarare allt färre mopeder menar VTI.
– Det är bra att olyckorna och skadorna minskar men vi ser fortfarande ett stort problem, framför allt bland 15-åringar, skriver Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut i en rapport.
Institutet har nyligen avslutat två studier rörande unga mopedisters säkerhet- och beteendemönster i trafiken. I den första beskriver forskarna orsaker till att mopedolyckor uppstår. Medan den andra har gjorts för att öka kunskapen kring föräldrars beteende i trafiken, och hur det påverkar deras barns körstil. Och resultaten har visat att föräldrar spelar en viktig roll för ungas attityder, normer och beteende i samband med mopedkörning.
– Föräldrar kan på olika sätt hjälpa till att förbättra ungdomars kunskap och beteenden i samband med mopedkörning. Föräldrars värderingar och beteende i trafiken påverkar barnen, säger Sonja Forward.
En stor del av resultaten baserar Statens väg- och transportforskningsinstitut på en enkätstudie, där 440 vårdnadshavare till tonåringar deltagit. Enkätstudien visar även på att föräldrar många gånger har stor tilltro till sin tonåring då det gäller kunskap och uppträdande i trafiken. Däremot samtalar de inte särskilt ofta om mopedkörning med sina barn. Studien har även visat på att föräldrar ofta skiljer på pojkar och flickor. Oftast har föräldrarna ansett att flickorna är säkrare i trafiken.