I ett mejl kommenterar han Linköpings kommun hot att göra det mycket dyrare för företaget att få parkera sina cyklar.
Samtidigt, skriver han, så värnar han och företaget om dialogen med kommunen och " är lyhörda för de utmaningar man avser bemöta”.
Han räknar upp en rad åtgärder som företaget har satt in eller avser att sätta in för att förhindra slarv med elsparkcyklarna. Som att användaren måste fota av sitt fordon så att det dokumenteras att fordonet parkerats ansvarsfullt. Voi kommer också, som första operatör, enligt Eric André, att införa böter som straff om elsparkcykeln parkeras fel.
När det gäller de 1 500 kronor i parkeringsavgift per cykel och år, skriver André att han rent allmänt välkomnar regleringar om de bidrar till bättre ordning och ett större ansvarstagande. Det kan vara effektivt för att reglera marknaden, men de ska då vara till nytta för, i det här fallet, Linköpingsborna och ligga på rimliga nivåer, anser han.
Han föreslår att avgifterna som kommunen tar ut kan användas för att finansiera parkeringslösningar för cyklar och elsparkcyklar.
Samtidigt varnar han för en rad negativa effekter om avgifterna blir för stora och skriver att det kan lägga krokben för en grön osubventionerad transportlösning som bidrar till mera bilfritt resande.
I sitt mejl skriver han också att för höga avgifter är kontraproduktivt och pekar ut att det är negativt också ur ett klimatperspektiv.