Tidigare har entreprenören fått nöja sig med den fasta summa som fastställts i avtalet. Men med det nya så kallade incitamentsavtalet, som innefattar trafiken i Linköpings tätort och närområde, så får entreprenören Veolia fyra till sex kronor för varje påstigande kund som får resandet att öka.
- Vi vill skapa drivkraft hos entreprenören att få fler kunder att åka med oss, säger Paul Håkansson, vd för Östgötatrafiken.
Men borde de inte göra sitt allra bästa redan?
- Jag tycker att de gör ett bra arbete. Men en ekonomisk drivkraft har efterlysts i flera led i branschen för att skapa ett ännu större fokus på ökat resande.
Samtidigt poängterar Paul Håkansson att avtalet innebär en risk för entreprenören, om Östgötatrafiken tappar kunder förlorar Veolia motsvarande peng. Men i nuläget finns det inget som pekar åt det hållet. Utifrån utvecklingen som varit är uppåt 800 000 fler resor ett rimligt mål inom de närmaste tre år, enligt Paul Håkansson.
- Vi är mycket glada att vi tillsammans med ÖstgötaTrafiken får fortsätta att utveckla kollektivtrafiken i Linköping. Med våra satsningar på kvalitet och ökat kundfokus hoppas vi naturligtvis att fler ska upptäcka bussen som alternativ till bilen säger Lena Bauman, affärschef vid Veolia Transport i ett pressmeddelande.
Liknande satsningar har redan gjorts i några andra delar av landet, där tycker resenärerna bland annat att kundbemötandet har blivit bättre på bussen.
I samma veva som det nya avtalet har även alla bussar i Linköping bytts ut. De drivs som tidigare med biogas, har alkolås, kameraövervakning och manuella ramper för funktionsnedsatta.
- Vi har fått synpunkter att de gamla var nednötta, de nya känns också luftigare att sitta i, tycker Paul Håkansson.