Hur vänder man en så negativ utveckling så snabbt?
På jakt efter svaren tog jag rygg på Magnus Wallén en arbetsdag.
Det jag fick se var en sorts rektor jag aldrig sett tidigare.
Det är tisdag morgon och Magnus rullar fram sin pulpet i korridoren.
Pulpeten, ett hemmabygge anpassad för hans långa kropp, placeras mitt i morgonrusningen av elever.
Det är så han börjar de flesta av sina morgnar, med datorn uppfälld mitt bland eleverna.
– Jag älskar det här jobbet varje dag, säger han strax innan Madicken Karlsson, sekreterare i elevrådet, kommer fram till honom.
– Hur går det med fler uttag till våra Ipads? undrar Madicken.
Magnus berättar att fler grenuttag är på gång så att eleverna ska kunna ladda läsplattorna de har fått av skolan.
Strax efter kommer några nior fram och vill diskutera nationella proven med Magnus.
Så rullar det på, det märks att eleverna är vana vid att ha sin rektor nära, en del tar kontakt bara för att prata lite allmänt och alla, både elever och Magnus, tilltalar varandra med förnamn.
– Jag står här för att komma nära eleverna, för att få en personlig relation till dem, så de känner att vi är ett lag, så jag inte bara blir en expeditionsfigur.
När Magnus talar hörs många influenser från idrotten, vilket har sin förklaring i hans bakgrund som elithandbollsspelare i IF Saab.
– Mitt jobb handlar mycket om att bygga ett lag. Att skapa delaktighet. Gör du det som ledare, då växer människorna runt dig och du skapar en legitimitet för ditt ledarskap. Alla här på skolan ska med stolthet kunna säga ”Det är vi som är Linghemsskolan”.
Lika fort som korridoren fylldes med elever, lika snabbt töms den när lektionerna drar igång.
Magnus rullar in sin pulpet i förrådet, på väg tillbaka till sitt rum stannar han till vid expeditionens kaffemaskin och växlar några ord med några kollegor.
– Jag bollar mycket med lärarna, jag tänker att kan vi skapa en prestigelöshet i organisationen där vi stöttar varandra, och en positiv atmosfär där folk ser en positiv utveckling, så kommer det märkas i elevernas resultat.
Magnus tar så ofta som möjligt sin dagliga runda då han går runt i klassrummen och deltar i lektionerna.
– Den är bra på flera sätt för mig eftersom jag fortfarande delvis ser mig som lärare, det kommer jag alltid känna mig som, och gillar att tjata med ungar och för lärarna för att de känner sig sedda i sitt arbete.
– Jag brukar vara inne 5-10 minuter per klass, då hinner jag några klasser på en timme.
Den här förmiddagen går varvet via Görel Ljungs engelskalektion, Lasse Alméns matte och Birgitta Wahlman-Baros biologi.
På engelskan slår sig Magnus ner hos eleverna Elina Norling och Sonja Strömberg och kastar sig in i deras diskussionsövning.
– Det samtalet skulle du hört, säger Magnus när vi går därifrån. Övningen var att tala om varför Linghemsskolan är en bra skola, det var många fina ord från tjejerna, bland annat att det är så fin gemenskap, att skolan är tillräckligt liten för att alla ska känna alla.
Läraren Görel Ljung gillar sin rektor.
– Magnus är lyhörd och det märks att han har hjärtat med i det han gör. Han och Jocke (biträdande rektorn Joachim Fritzsche Lindgren) fungerar bra tillsammans. De har bra struktur och samsyn och har skapat ett positivt klimat på skolan, även med elever och föräldrar. Det känns som vi kan jobba mer långsiktigt nu. Alla drar åt samma håll pedagogiskt, det känns som en skola nu.
Musikläraren Tobias Eklund håller med när vi möter honom:
– Andra rektorer har försökt ändra på strukturer utan att lyckas och det togs tidigare en del beslut som inte var förankrade i organisationen. Sedan gav det oss mycket arbetsro när vi fick beskedet att skolan ska bli kvar, att den ska byggas ut till en mellanstadie- och högstadieskola. Det är viktigt för en skola att det fungerar, inte bara med den egna skolledningen utan också med den centrala enheten i kommunen.
Magnus säger:
– Det har varit viktigt för oss, ända sedan jag kom hit, att bygga en tydlig struktur där det inte skulle finnas något dåligt för skolinspektionen att peka på.
Ett arbete som alltså resulterade i en prickfri skolinspektionsrapport 2017.
Vår runda i klassrummen går vidare och plötsligt befinner vi oss på matte med Lasse Almén, där Magnus stannar till vid eleven Daniel Eriksson och hjälper honom med bråkövningarna.
Det är fascinerande att se hur naturligt det är för eleverna, lärarna och Magnus själv att han deltar i lektionerna.
Birgitta Wahlman-Baro, som har biologi i den sista klassen vi besöker på rundan, trivs på Linghemsskolan.
– Vi är ett bra gäng lärare som jobbat här länge, en del av oss i 40 år, säger hon.
Efter rundan rör vi oss tillbaka mot expeditionen. Magnus stannar till vid en av toaletterna i korridoren, plockar upp en pappershandduk som ligger och skräpar, slänger den i papperskorgen, och skjuter igen dörren.
Jag frågar honom vad som gör en bra rektor.
Svaret kommer blixtsnabbt.
– Hjärtat måste vara med. Du måste bry dig om det du gör. Vi människor kan ta många olika ledarskap om vi vet att hjärtat är med. En stor del av en rektors jobb är att hjälpa de som har det jobbigast. När man har suttit i samtal med dem och deras föräldrar och sedan ser barnen fungera under lektion...det är starkt. Jag tror inget annat jobb kan vara så inspirerande och omväxlande som lärare och skolledare.
Har du någon förebild som ledare?– Jag stjäl hejdlöst från bra ledare jag har upplevt. Lotta Gylling, skolchef i Mjölby, har många goda ledaregenskaper som jag plockat upp. Handbollstränaren Bengt Johansson också. Så som han lät spelarna växa i gruppen imponerade på mig. En stark organisation behöver ett starkt eget ansvar hos alla.
Har skolan något att vinna på att rekrytera fler rektorer utifrån?– Ja, majoriteten av rektorerna är ju sprungna ur skolan, de flesta före detta lärare, så det kan bli lite introvert.
Så en företagsledare skulle klara av rektorskapet?– Absolut! Vi har för stort fokus på personer. Det är vanligt ledarskap, att skapa en bra struktur och ett bra lag.
Varje månad håller Magnus och biträdande rektorn Joachim Fritzsche Lindgren ett stormöte i gympasalen för alla elever och personal. En viktig del för att skapa delaktighet och föra alla på skolan närmare varandra. En idé Magnus tagit med sig från sin tid på Alléskolan i Åtvidaberg.
Joachim inleder mötet med att berätta om utvärderingen av Kärleksveckan som hölls på skolan veckan innan.
– Närpolischefen sa att Linghemsskolan har några av de trevligaste ungdomar han har mött. Sug åt er, det är ett bra betyg. Rädda barnen var också jätteimponerade av er.
Ordning och trygghet är två återkommande ämnen på mötet, hur alla kan bidra till det, och som avslutning hyllas alltid några elever för ”Månadens prestation”.
Den här gången prisas tre nior. Hugo Karlsson och Adam Zackrisson för att ha hjälpt en äldre människa som inte orkade bära hem sina varor från affären och Wilma Gustafsson Barth för sina studieresultat.
– Wilma har utvecklat en social kompetens och mognad som visar sig när hon fokuserar fullt ut på sina studier sitt sista år på Linghemsskolan med ett mycket gott resultat, läser Magnus ur motiveringen.
Publiken, drygt 200 skolkamrater, svarar med jubel och dundrande applåder.
Värmen i lokalen är påtaglig.
Linghemsskolan är idag en skola i harmoni.
– Det blev ett lyft för skolan när vi fick hit en förberedelseklass, med 16 ungdomar från Afghanistan säger Magnus. Dels för mångfalden såklart, dels för resurserna det har gett oss. På en så här liten skola gör ett sådant tillskott stor skillnad.
Mycket positivt alltså - vad är nästa steg för Linghemsskolan?– Det finns massor att jobba med, men vi måste bli ännu bättre på att nå kunskapsmålen. En skola som vi, i en ort som Linghem, har inga ursäkter, vi måste klara resultatmålen i högre utsträckning än vi gör idag.
Magnus säger det med skärpa i tonen och glöd i blicken.
Tävlingsmänniskan Magnus Wallén har hittat sin nästa match att ta sikte på.