-- En sådan förändring av kommunikationerna upplevs som en försämring.
Den 15 juni går de sista länstågen på banan, och kvar blir Kustpilen som bara stannar i Kisa och Rimforsa. Pendlare på orter som Opphem, Gärdala, Brokind, Bestorp, Bjärka Säby och Sturefors berörs av neddragningen.
Däremot fortsätter tågtrafiken på Tjustbanan mellan Åtvidaberg och Linköping. Men snabbtåget stannar inte i Basthagen, Bjärka Säby och Sturefors, bara i Tannefors och ändstationen Resecentrum. Det här innebär att pendlare på de drabbade orterna får välja egen bil eller expressbuss för att komma till jobbet.
Vägbuller är värst
- Husägare som bor cirka en mil utanför tätorterna och inte kan använda de kommunikationer som finns i dag drabbas inte lika hårt. Där kanske man ändå måste ta bilen till och från jobbet, och förändringen blir då inte lika stor av ett tågstopp.
Mats Wilhelmsson har i en undersökning för några år sedan studerat hur buller påverkar värdet på fastigheten. Buller från järnväg är positivt om tåget stannar vid stationen i närheten där man bor. Men finns bara buller och vibrationer kvar när tåget i full fart kör förbi stationen anses det som negativt.
I studien konstaterar Mats Wilhelmsson att hus nära vägen är omkring 20 procent mindre värda än motsvarande fastighet utan störande trafikbuller. Någon jämförande mätning för tågbuller finns inte.
- Men buller från tåg och flyg påverkar inte fastighetsvärdena i samma omfattning som trafiken.
Hänsyn har tagits
Han anser att taxeringsmyndigheterna redan tagit hänsyn till buller från exempelvis tåg och flyg i det värdeområde där fastigheten är belägen. Det är bara om det sker en förändring som fastighetsägaren kan få taxeringen omprövad, exempelvis om tåg dras in eller fler godståg sätts in på banan som ökar trafiken och bullret.
- Trafikbuller har en stor negativ effekt på fastighetsvärdet. En villa utsätts i normala fall för omkring 55 decibel, medan ett hus vid en trafikerad gata eller väg kan komma upp i omkring 75 decibel. En miljonvilla som utsätts för extremt buller kan alltså vara 200 000 kronor mindre värd än motsvarande hus på en lugn gata.
Fler husägare flyttar
Men det är inte bara bullret i sig som påverkar fastighetsvärdet. Det handlar också om säkerhet och miljö. En barnfamilj som bor vid en trafikerad väg utsätts för stora skaderisker i trafiken. Utsläpp och avgaser ger också en försämrad miljö.
Undersökningen visar att villor utsätts för höga decibeltal har en större omsättning än andra hus.
- I början anser köparna att trafiken utanför huset inte är så störande. De ser mer på att fastigheten har ett bra pris. Men efter en tid kan ljudet från bilar och tunga fordon, inte minst nattetid, bli ett allvarligt problem.
"Kindabygden populär"
Mäklaren Thomas Johansson på Svensk Fastighetsförmedling håller inte med om att nedläggningen av länstågen kommer att påverka villapriserna.
- Det är populärt att bo i Kindabygden, och så länge som det inte byggs något nytt kommer huspriserna att vara fortsatt höga. Det är brist på hus, och efterfrågan är stor. Eftersom huspriserna är betydligt lägre här än i Linköping är det många Linköpingsbor på visningarna. Och jag tror inte intresset för husköp kommer att mattas av för att länstågen dras in, anser han.