För fem månader sen beslutade samhällsbyggnadsnämnden att skicka ut en detaljplan på samråd. Det var en storslagen plan med flera hundra bostäder, skola och förskola öster om nuvarande Vikingstad.
Under samrådstiden kom det ovanligt många synpunkter och det var inte bara grannar som hade åsikter. Tre myndigheter och fyra kommunala instanser hade invändningar – var och en utifrån sitt intresse.
Detta har lett till att den ursprungliga planen nu halveras. Området som ligger söder om Bankebergsvägen plockas bort, det kan mycket väl bli bostäder där, men det dröjer sannolikt några år.
Det som avgjorde var Trafikverkets invändningar. De har planer på att bygga om Bankebergsvägen – det är vägen mellan Vikingstad och Malmslätt.
I väntan på detta väljer Linköpings kommun att gå vidare i planeringen med det område som ligger norr om vägen. Ärendet kommer upp i samhällsbyggnadsnämnden för ett delbeslut på onsdag.
Den mark det handlar om är prima jordbruksmark och sådan ska enligt kommunens riktlinjer inte bebyggas. Här vill dock Linköpings kommun göra ett undantag med motiveringen att Vikingstad har pendeltågsstation. Det är möjligheten att pendla som gör att samhället ska byggas ut. Målet är att det ska växa från 2 000 invånare till mellan 4 000 och 6 000.
Den här detaljplanen som nu växer fram drivs inte av någon enskild byggherre eller markägare, det är snarare en politisk vilja som spränger partigränserna. Även Alliansen som styrde Linköping 2006–2014 vill bygga ut Vikingstad, den översiktsplan som stakat ut riktningen antogs i januari 2014.
Eftersom det är kommunen som ligger bakom allt är det också kommunen står för kostnaden för detaljplanen. Pengarna väntas komma in till kommunkassan i ett senare skede när marken säljs till byggföretag eller när villatomter säljs via den kommunala tomtkön.
Så som planen nu ser ut handlar det om bebyggelse som i huvudsak är en eller två våningar men med några hus som blir fyra våningar.
Kommunen räknar med att området bebyggs i etapper under de kommande tio åren.