I förra veckan kunde Corren berätta att flera hyresgäster på Nämndemansgården i Skäggetorp tröttnat på ovårdade och misskötta fastigheter. De riktade stark kritik mot hyresvärden Victoria Park, som i deras tycke försummat området och inte tagit klagomålen på allvar.
Då förklarade områdeschefen Eleonor Biberg att Victoria Park inte hade fått någon kännedom om problemen:
– Det kändes konstigt att vi kunde ha missat något så stort. Får vi in ett ärende tar vi hand om det direkt. Vi har våra egna miljövärdar ute i områdena varje dag. De pratar med hyresgästerna och finns mer än tillgängliga om någon har bekymmer de vill ta upp med oss, säger hon.
Ska se över renoveringarna
Runt om i Skäggetorp pågår just nu renoveringsarbeten. Även det hade gett upphov till en hel del stök, enligt de missnöjda hyresgästerna. När Corren besökte adressen stod en byggcontainer, fylld med madrasser och kuddar, uppställd i direkt anslutning till lägenhetshuset.
– Vi har pratat med entreprenörerna om det. Eftersom vi valt att riva ut lägenheterna separat blir det tyvärr en del spring under en tid. Men självklart ska inte containern stå så nära byggnaden, och den ska inte vara där flera dagar i sträck, säger Azra Durakovic, som är regionchef på Victoria Park.
Azra Durakovic berättar att den stora metallpjäsen nu bara ska stå utanför huset i ett till två dygn, ungefär den tid det tar att riva ut en lägenhet. Victoria Park ser också över möjligheten att sätta upp inhängningar eller placera containern på en intilliggande parkeringsplats.
– Det blir bättre för alla. Tyvärr händer det ibland att den blir överfull med vanliga sopor, vilket skapar problem för entreprenörerna när det är dags att hämta upp containern vid slutet av dagen.
Föredrar dialog
Flera av de boende på Nämndemansgården var besvikna på sina grannars beteenden. De menade att Victoria Park borde vara mer frikostiga med varningar och vräkningar för att få bukt på situationen. Men fastighetsbolaget tycker att dialog i första hand är det bästa alternativet.
– Att vräka någon innebär en lång process som går enda upp till tingsrätten. Där krävs det mycket bevis och vi kan inte bara lita på hörsägen. Istället tror vi främst på samtal mellan oss och hyresgästen i fråga, när man sätter sig ner ansikte mot ansikte så inser de flesta allvaret i situationen. Det är en stor del av det arbete som vår bocoach utför, säger Azra Durakovic.
Eleonor Biberg tycker att de redan från början är tydliga med vilka krav som ställs på hyresgästerna.
– När vi först skriver på kontraktet så sätter vi oss ner och går igenom allt från hur man kastar sopor, återvinner och tvättar. Vår bocoach går hem till alla och informerar om regler och riktlinjer.
Vill se tålamod
Regionchefen Azra Durakovic tycker att Victoria Park, i högre utsträckning än andra fastighetsbolag, tar ett stort samhällsansvar.
– Vi lägger en oerhörd stolthet i vårt arbete. Vi är inga vanliga fastighetsförvaltare, utan satsar väldigt mycket på den sociala biten. Med våra erfarenheter från områden som Rosengård och Tensta vet vi hur man skapar en positiv känsla. Det bästa sättet att skapa trygghet är att få hyresgäster som tror på området. Det tar tid, men vi är på god väg.
En idé har varit att engagera människor som är uppväxta i Skäggetorp, vilket hon redan tycker har gett resultat.
– Våra miljövärdar och vår bocoach är helt vanliga hyresgäster hos oss, som känner till områdena. Genom oss kan de få sitt första jobb, oavsett vilken utbildning de har, och sedan få chansen gå vidare i arbetslivet. Snart ska en ny kull skolas in vilket känns väldigt roligt, ler Azra Durakovic.