Vi provkör nya Mercedes EQ3 350+: "Lyxkänsla"

Hur bra är den egentligen?

Det som avslöjar att EQE är en elbil är den rundare formen som bilen har för aerodynamiska skäl.

Det som avslöjar att EQE är en elbil är den rundare formen som bilen har för aerodynamiska skäl.

Foto: Jonathan Posluk

Linköping2023-10-13 15:00

Mercedes EQE lanserades vid slutet av 2021 och har sedan dess blivit ett alltmer vanligt inslag på våra vägar. Vänder man blickarna mot Stockholm ser man tydligt att flera taxichaufförer väljer att spendera sina arbetspass i Mercedes EQE. 

Efter att ha kört närmare 200 mil och avverkat en vecka med bilen är vi beredda att instämma med taxichaufförerna. Den komfort som bilen levererar är fenomenal.

undefined
I grund och botten är det en perfekt långfärdskryssare. Den passar dock lika bra som en stadsbil.



Exteriören kan kännetecknas genom den mer futuristiska designen. Långa axelavstånd, kort överhäng och en kupéliknande form. Tillsammans med AMG-paketet och 21-tumsfälgarna får bilen en bra balans av modern sportighet och klassisk Mercedesformgivning.
 

Materialvalen i interiören känns lyxiga. Känslan och materialen vid spakar, växlingspaddlar och den haptiska feedbacken vid touchskärmen känns av hög kvalité. Tillvalet med utökad alcantara gör att kupén präglas av mockaliknande tyg vid dörrar, tak och stolpar som höjer lyxkänslan. Massagefunktionen tillsammans med de ventilerade framsätena gör att varje resa är omfamnad av högsta möjliga komfort. 

undefined
Förarmiljön är riktigt bra. Mercedes fortsätter att leverera och sätter en hög standard på just det interiöra.



Bilen hade även tillvalen luftfjädring och bakhjulsstyrning, vilket gjorde bilen lättkörd och till en komfortkryssare. Man bjuds inte in till någon sportigare körning då bilen väger 2,5 ton, men samtidigt räcker prestandan på 292 hästkrafter till för de allra flesta körsituationer. Bilen kan snabbladdas med upp till 170 kW. En laddning mellan 10 till 80 procents laddning sker på 28 minuter. 

Fakta om bilen:
– 90 kWh
– 292 hästkrafter och 530 newtonmeter
– 0-100 kilometer i timmen på 6,4 sekunder
– 630 kilometer räckvidd enligt WLTP.
– 170 kilowatt max laddningseffekt
– Bakhjulsdriven
– 2505 kilo tjänstevikt

Läs mer om bilen och vår provkörning på "330_motor" på Instagram.
 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!