"Vi behöver ständigt utveckla oss"

46-årige Sven Eggefalk är nya vd:n som ska ta Länsförsäkringar Östgöta in i en ny tid. Och för att lära sig organisationen började han med praktik.

Foto: Jeppe Gustafsson

Linköping2015-07-18 08:15

– Jag tror att det finns en förväntan bland alla anställda att jag sätter mig in i vår vardag och på så sätt skapar stabilitet. Min ambition är att vara den person jag är och inte försöka efterlikna tidigare vd:ar. Jag försöker bara vara mig själv. På så sätt kanske jag kommer att sätta min egen prägel i företaget, säger han.

Sven Eggefalk har övertagit en roll som vd efter en händelserik period, där den tidigare mångårige vd:n ersattes med en efterträdare som fick lämna posten 2013 efter bara ett drygt halvår. Och det med en omdiskuterad fallskärm på 5,6 miljoner kronor.

Samtidigt som det har rört sig i toppen på Länsförsäkringar Östgöta så har bolaget presenterat ett starkt resultat. Förra året blev ett gott skadeår, relativt sett, eftersom de cirka 65 000 anmälda skadorna var av mindre art än ett normalt år. Det ledde till en återbäring till kunderna på 200 miljoner kronor.

Länsförsäkringar Östgöta har en marknadsandel inom sakförsäkring som ligger mellan 50–85 procent, beroende på produkt. Bolaget har nu även en 15-procentig andel av privatmarknaden inom bank, cirka 30 procent av lantbruksmarknaden inom bank samt cirka 30 procent av liv- och pensionsförsäkringsmarknaden.

Det blir ett stort ansvar att axla:

– Det kräver att vi har kvar en hunger, en vilja att växa. Vi behöver ständigt utveckla oss om vi ska fortsätta att vara ett kundägt alternativ även i framtiden, säger Sven Eggefalk.

Han är uppvuxen i en förort söder om Stockholm, med en mamma som jobbat på bank och en entreprenör till pappa. Sina universitetsår tillbringade han i USA, och yrkeskarriären har bland annat gått från Trygg-Hansa till SE-banken där han varit chef för Östermalms- och Lidingökontoren, samt suttit i den svenska ledningsgruppen för SEB retail.

Närmast kommer han från vd-posten inom finansbolaget Wasa kredit som är ett helägt dotterbolag till Länsförsäkringar bank. Han bor med sin familj i Ekerö utanför Stockholm.

Varför Linköping?

– Länsförsäkringar Östgöta är ett speciellt företag, ett företag som präglas av många duktiga kollegor och framgångsrika kundrelationer. Det passar oss även privat. Min fru är från Jönköping och min svåger med familj bor i Linköping, och vi har vänner här.

Familjen har nu en lägenhet i Linköping där Sven Eggefalk bor i veckorna, medan familjen bor kvar i Ekerö något år till eftersom yngsta dottern går på högstadiet. Sedan han tillträdde har han flera gånger fått frågan om han kommer att flytta hit.

– Jag tror att det beror på att man vill veta att det är en vd som stannar, säger han.

Kommer du att riva upp organisationen och bygga en ny?

– Nej, nej. Jag tror att förändringar ska ske löpande över en längre tid i stället.

Han återkommer hela tiden till närheten till kunderna, något som han menar att han känner igen från åren på SE-banken och Wasa Kredit.

– Det som gör Länsförsäkringar Östgöta lite extra unikt att vi är både kundägda och lokala. Det finns en gemensamhet som bygger på var man kommer ifrån. Och det är en tradition man har byggt upp under snart 175 år. I vårt uppdrag är det väldigt tydligt att det vi gör ska gagna regionen.

Som vd för för bolaget har han flera mål framför sig. Bolaget ska växa och verksamheten ska utvecklas.

Kommer du att satsa mer på bankverksamheten, med tanke på din bakgrund?

– Det är en viktig verksamhet där vi absolut ska växa. Det viktiga är vi ser allt som en helhet, där försäkringar och även vår fastighetsförmedlingen ska fortsätta växa. Att jag har en djup kunskap inom bank kanske är ett av skälen till att man valde mig till vd, men jag hoppas att det även beror på mitt intresse för människor och ständig utveckling.

Digitaliserade tjänster har seglat upp som något bolaget vill fokusera på framtiden. Det ska bli verkstad nu.

Är du inte rädd för att förlora den gamla traditionen med närheten till kunderna?

– Jag tror precis tvärtom, att det ena förstärker det andra. Vi ska alltid upplevas som nära när det behövs. För många kunder är det viktigt att kunna visa upp en skada, att göra rätt för sig så att säga. Det kommer alltid att vara möjligt. Samtidigt är det också många som efterfrågar smidighet. Man vill att det ska gå fort och enkelt. Då förväntar man sig digitala tjänster. Det är kombinationen av digital smidighet och lokal närhet som är vår styrka. Vid bränder, översvämningar och liknande olyckor har vi jourpersonal dygnet runt, säger Sven Eggefalk.

Som ny på jobbet har han börjat med att göra praktik inom bolagets alla verksamheter.

– Jag har fått förmånen att vara med gänget i växeln och receptionen, skadeavdelningen, banken, kontorsservice, jag har följt med rådgivare på kundbesök och lagt mycket tid inom vår sakförsäkringsrörelse, som jag kanske har minst erfarenhet av.

Vad har du lärt dig?

– Att det är en helt otroligt engagerad personal, men också att jag har ett stort förtroende att förvalta.

Sven Eggefalk

Aktuell som: Nytillträdd, extern vd i Länsförsäkringar Östgöta

Ålder: 46 år.

Familj: Hustrun Kristin som är lärare och två tonårsbarn.

Senast lästa bok: Pär Johanssons bok om Glada Hudiksteatern

Gör på fritiden: Golf, träna och umgås med familj och vänner

Motto: Se till att du gör din omgivning bra

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om