"Vi är på det klara med vem som misstänks ha gjort fel"

Polisens arbete med lastbilsolyckorna på E4 den senaste tiden pågår för fullt. "Det finns en misstänkt i varje ärende", säger förundersökningsledaren Marie Åhlund.

Olyckan med en lastbil och en hästtransport inträffade måndagen den 10 augusti. Händelsen var den första av tre allvarliga lastbilsolyckor på kort tid.

Olyckan med en lastbil och en hästtransport inträffade måndagen den 10 augusti. Händelsen var den första av tre allvarliga lastbilsolyckor på kort tid.

Foto: Simon Spence

Linköping2020-08-24 16:00

Tre allvarliga olyckor med lastbilar inblandade har på kort tid inträffat på E4 utanför Linköping. 

Den 10 augusti kolliderade först en lastbil, en hästtransport och en personbil i höjd med Malmslätt. Bara ett par timmar senare inträffade ytterligare en olycka, mellan Tiftavfarten och Tornby, där en lastbil välte över en personbil.

Vid båda tillfällena tros respektive lastbilschaufför ha orsakat olyckorna och båda är misstänkta för vårdslöshet i trafik.

– Vi är på det klara med vem som misstänks ha gjort fel i respektive ärende. När det gäller olyckan med hästtransporten är en person misstänkt, likaså med olyckan som inträffade strax därefter, säger Marie Åhlund.

Initialt misstänktes lastbilsföraren som var inblandad vid det andra olyckstillfället även för drograttfylleri, misstankar som dock inte kvarstår.

– Analyser har nu visat att chauffören inte var påverkad vid tillfället, säger Marie Åhlund.

I lastbilshytten hittade polisen också preparat som skickades på analys för att se om det rör sig om narkotikaklassade medel.

– Men vi har inte fått de resultaten så det kan jag inte uttala mig mer om.

På förmiddagen den 19 augusti inträffade sedan ännu en olycka. En lastbil med släp som färdades söderut körde in i en personbil som stod i vägrenen, strax innan den östra avfarten till Linköping. 

– Bilen hade stått där under några timmar, så troligen hade det blivit något fel på den. Men innan olyckan hade vi inte fått några samtal om att den stod trafikfarligt till, förklarar Marie Åhlund.

Efter kollisionen fortsatte lastbilen in i en bropelare, välte och hamnade på sidan.

Liksom vid de första olyckorna kom ingen person till allvarlig skada, men även här misstänks chauffören för vårdslöshet i trafik.

– Som det ser ut nu har vi tänkt att driva ärendena och köra samtliga till åklagare. Det finns en misstänkt i varje ärende, säger Marie Åhlund.

Vad riskerar de för straff?

– Dagsböter, om vi lyckas styrka vårdslöshet i trafik.

Marie Åhlund jobbar just nu parallellt med de tre ärendena och förklarar processen efter att händelser som dessa inträffar:

– Rent rutinmässigt börjar vi med att prata med målsäganden och går sedan vidare med vittnen innan vi bestämmer hur vi ska gå vidare. Och det här är inget man gör i en handvändning. Det tar lite tid. 

Hon berättar dock att de tekniska undersökningarna av de tre lastbilarna som togs i beslag nu är färdiga:

– Men jag vill inte gå in mer på det eftersom det är saker vi ska använda i förhören med de misstänkta.

Hur går en sådan teknisk undersökning till?

– När det gäller undersökningar av fordon är det inte kriminaltekniker som utför dem utan våra bilinspektörer. De utgår från om det kan ha funnits något fel på fordonet som kan ha förorsakat en olycka, till exempel fel på bromsar eller styrning. Sådant försöker de antingen hitta eller utesluta. 

När det gäller just lastbilar undersöks även färdskrivare och förarkort.

– Då tittar man på om det har varit tillräckligt med vila för var och en av chaufförerna. Man kan också se vilken hastighet fordonet har hållit precis innan olyckan. 

– Sedan behöver vi även få klart med ersättningsyrkanden, och försäkringsbolagen ska bli färdiga med sina ärenden. Så vi är beroende av varandra. Förmodligen lär det här ta några veckor till.

Ur lagboken

Brister vägtrafikant eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.

Om någon vid förande av motordrivet fordon gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år.

Källa: riksdagen.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!