Folksam har tagit fram en lista över bilar som både är säkra och miljövänliga. Av nya bilmodeller klarar 26 procent de hårda kraven, vilket är en förbättring med fyra procentenheter jämfört med föregående år.
-- Det största klivet på säkerhetsområdet har småbilarna tagit. Men det finns fortfarande stora skillnader mellan modellerna vad gäller säkerhetsnivån. Därför vill vi hjälpa konsumenterna att välja "rätt", eftersom en ny bil i dag rullar i 15 år, eller mer, säger trafiksäkerhetsforskare Anders Ydenius på Folksam.
Fiat Punto och Toyota Yaris ligger i topp på listan över säkra och miljövänliga småbilar. Båda modellerna drar 5,7 liter per 100 kilometer och återfinns i miljöklass 1.
Bland familjebilar är Mitsubishi Carisma, BMW 316 och Volvomodellerna S40 och V40 bäst. Carisma 1,8 GDI drar 6,7 liter, och de övriga 6,9 liter per 100 km.
I klassen större familjebilar har allt fler snålare modeller tagit sig in på listan, trots att kravet på låg bränsleförbrukning skärpts. Citroen C5 och Ford Mondeo, båda med 1,8 liters motorer, drar 7,7 liter, vilket är nästan lika mycket som den "törstigaste" i den mindre familjeklassen, VW New Beetle 1,6 med 7,5 liter per 100 km.
Folksams miljöklassning utgår från EU:s bränsleförbrukningsmål för genomsnittsbilen som ligger på 5,9 liter år 2008. Målet har fastställts till ett utsläpp av högst 140 gram koldioxid per kilometer. Utsläppsnivån kan minskas ytterligare om bilindustrin tar fram fler så kallade hybridbilar, fordon som drivs med flerbränslemotorer.
-- Utvecklingen av nya miljöbilar går långsamt. Det har blivit något av ett Moment 22. Biltillverkarna inväntar tankställen för exempelvis biogas och etanol, och oljebolagen vill inte öppna miljömackar om det inte finns tillräckligt med bilister som tankar.
I dag finns bara ett fåtal bilmodeller som drivs med alternativa bränslen. Den kanske mest spännande är Toyota Prius, hybridbilen som drivs med el och/eller bensin, med förbrukningen 5,1 liter per 100 km. Bilmodellen toppar kategorin mindre familjebilar i årets ranking. Dessutom finns Ford Focus (etanol) samt Opel Zafira och sex olika Volvomodeller (naturgas/biogas).
-- Biltillverkarna vågar kanske inte satsa på nya miljöbilar för att köpunderlaget är litet. Priset på bilen måste hamna i en nivå som attraherar konsumenten. Jag tror även att det i framtiden går att förbättra tekniken så att bensin- och dieselmotorn både blir snålare och miljövänligare än den är i dag.
Staten har nyligen sänkt förmånsvärdena för miljöbilar, vilket på sikt kan ge en positiv effekt. För hybridbilar har förmånsvärdet sänkts med 40 procent, medan det för etanol- och gasdrivna bilar är 20 procent lägre.
-- Det är framför allt kommuner och företag som köper nya miljöbilar, men om tre-fyra år finns de på begagnatmarknaden för vanliga konsumenter.
Undersökningen som Folksam gjort visar att nybilarna som klarar säkerhetskraven är betydligt fler än de som kan uppnå miljömålen. I dag har cirka 70 procent av alla bilar klarat Euro-Ncaps säkerhetskrav. Anders Ydenius anser att det här är en indikation på att säkerhetskraven kan behöva skärpas.
Omkring 60 procent av alla skador som leder till invaliditet är exempelvis whiplashrelaterade. Därför kan det finnas skäl att lyfta fram bilmodeller som har ett bra skydd mot nackskador. Men det finns bara ett fåtal bilmodeller på marknaden som har ett sådant skydd.
FOTNOT: Dieselbilar godkänns inte av Folksam. Anledningen är att diesel ger mycket större utsläpp av kväveoxider och partiklar.
Restriktionen mot diesel baseras på forskning och rekommendationer från Svenska naturskyddsföreningen och organisationen Gröna bilister.