För det kommunala bolaget Tekniska Verken i Linköping handlar det om att hålla sina löften. De startade biogassatsningen tillsammans med Västervik under 2008. Det var ett politiskt beslut. Då handlade det till viss del om att kunna köra biogaståget Amanda på Tjustbanan till Västervik.
Premiären 2005 var en världsnyhet. Ett tåg som drevs med biogas rönte stort intresse. Sen drabbades Amanda av otur, bland annat en krock med en bil. Dessutom blev det svårt att få till avtal med tågoperatörerna om ett enda speciellt tåg.
2010 tog biogassatsningen slut – åtminstone i Östergötland. Amanda hyrdes då ut till kommunägda Inlandsbanan AB som kör på sträckan Östersund- Sveg- Mora.
Men Linköpings engagemang i Västerviks biogas handlade inte enbart om tåg.
– Vi ville att de privatbilister som är kunder här i Linköping skulle kunna tanka även nere i Västervik, säger Anders Jonsson, vd för Tekniska Verken.
På samma sätt har Tekniska Verken varit inblandad i biogasanläggningar i Nyköping och Örebro. Dessa har sålts så snart det funnits en köpare.
I Västerviks kommun finns ett tankställe för biogasbilister, dessutom finns ett i Oskarshamn. Sannolikt kommer Tekniska Verken att dra sig ur som ägare så snart det dyker upp någon som vill köpa, men det finns inga sådana beslut ännu.
– Vi fullföljer det vi inlett. Om vi någon gång kommer på idén att vi ska sälja så måste vi diskutera det med Västervik också, säger Anders Jonsson.
Enligt Västervik Biogas AB:s årsredovisning för 2012 så är förlusten 860 000 kronor. Bolaget räknar med förlust även 2013 och begär därför ett kapitaltillskott på 1,6 miljoner kronor. Eftersom Tekniska Verken äger 40 procent ska de betala 640 000 kronor.
Redan 2014 räknar Västervik Biogas AB med att bolaget ska nå lönsamhet. För att det ska lyckas krävs att kommunen satsar på biogas i sina bilar. Bland privatpersoner i Västervik finns endast 30–40 bilar som körs på biogas.