Varmsandning är en metod där man blandar grus med varmt vatten. Det hälls sedan på vägbanan och fryser fast. Ytan som bildas påminner om sandpapper.
Metoden har testats på cykel- och gångbanor i Umeå.
Linköpingsforskaren Anna Niska på VTI, konstaterar att effekten blir bättre och håller betydligt längre än vid vanlig sandning.
– Det bästa är att man inte behöver göra åtgärder lika ofta på vägarna.
Men utrustningen som används är ganska stor och tung, vilket kan innebära begränsningar.
- För att investeringen ska löna sig ska man inte bara använda varmsandning på gång- och cykelvägar, utan också vid korsningar, busshållplatser och rondeller till exempel.
Enligt Anna Niska är metoden bäst lämpad för norra Sverige där man har en jämnare kall temperatur.
Inget för Östergötland alltså?
- Nej, i de södra regionerna är det oftare töväder och då minskar effekten. Då kan man lika gärna ha vanlig sandning.