Utanför Rejmes lastvagnars nya lokaler i Torvinge står den 64 ton tunga och 24 meter långa Volvo-lastbilen parkerad. Representanter från de inblandade aktörerna klipper det blågula bandet framför en publik av branschfolk och anställda.
Eldrivna lastbilar är inget nytt, men ett eldrivet fordon av den här designen är den första i världen.
Bilen och släpets påbyggnad är ett så kallat flexoekipage som kan tippa ut lasten längs med långsidan och har samma design som lastbilar som transporterar flis. Istället för flis kommer den här att frakta pant. Det är Returpack, företaget bakom Panta mera, som upphandlat den eldrivna lastbilen genom åkericentralen Alltransport.
Returpack använder sig redan av fordon som drivs av bland annat biobränsle, men inom en snar framtid ska de övergå helt till eldrivet. EU och transportsektorn har ett gemensamt mål att halvera fossilanvändningen i fordonsflottan till 2030.
– Det här är sista pusselbiten för att vi ska bli klimatneutrala, säger Marie Skoog, logistikchef på Returpack och berättar att det här är något de väntat på.
– Det har ju inte funnits sådana fordon så vi har hela tiden väntat på att tekniken ska bli färdig. Sen har det inte funnits någon infrastruktur för att tanka, säger hon.
Lastbilens räckvidd är 30 mil och under jungfruresan ska 400 000 förpackningar färdas från Karlstad till Norrköping för att återvinnas. Bakom ratten kommer en förare på Göte Janssons åkeri i Norsholm att sitta.
Magnus Jansson, åkeriägare på Göte Janssons åkeri, är positiv till satsningen på eldrivet.
Hur är det att köra en elektrisk lastbil kontra en vanlig lastbil?
– Det är väldigt tyst. Sen är han steglös i växlingen. I en vanlig bil känner man ju växlarna.
En annan skillnad är vikten av att planera rutten noga, så att batteriet håller hela vägen.
Av åkeriets 18 bilar är det bara den här som drivs av el, men planen är att det ska bli fler. Eldrivna lastbilar är nytt i åkeribranschen och enligt Magnus Jansson finns det en rädsla för oväntade problem och kostnader. Än så länge är det dyrare för åkerierna med lastbilar som är eldrivna, men förhoppningen är att driften ska bli billigare i längden.
– Mycket tror jag kommer handla om hur man får infrastruktur på plats för att kunna ladda. Det avgörande kommer nog vara om många väljer att våga satsa på det.