Christina Grell säger sig vilja bemöta den kritik som har kommit till vår kännedom och hon vill göra det skriftligt.
Ibland jobbar för få personer på Brushanen och vissa pass på morgonen bemannas med två personer i stället för fyra. Vad säger du om det?
– Bemanningen görs efter behov och vi följer de avtal som finns med Linköpings kommun. Schemaplaneringen är lagd så att det ska vara minst fyra i tjänst. Det har funnits timmar där verksamheten inte haft den bemanningen, men främst på grund av sjukfrånvaro.
Linköpings kommun gjorde en uppföljningskontroll, sex månader efter att Attendo tog över Brushanen från vårdbolaget Vardaga. Enligt den uppföljningskontrollen hade Attendo en lägre bemanning – varje enskild månad efter övertagandet i november 2019 – än avtalat med kommunen.
– Det nya avtalet har en högre bemanning än det tidigare vilket medfört att det uppstod rekryteringsbehov. I dag är vi bemannade enligt avtal.
En chef uppmanade anställda att bedöma om en vikarie var "normal" för jobbet med de äldre. Vem ska fatta sådana beslut?
– Personalärenden hanteras alltid av ansvarig chef i samråd med mig samt HR-avdelningen. Det är aldrig personalens uppgift att avgöra eller hantera eventuell olämplighet. Däremot har man informationsskyldighet till sin chef.
Hur kunde då en chef skicka ett mejl till personalen med uppmaningen att göra en sådan lämplighetsbedömning?
– Det är viktigt att personer som jobbar hos oss är lämpliga för arbete inom omsorgen. Utan att gå in på enskilda personalärenden så ska vi alltid bemöta personer med respekt.
Hon känner inte igen bilden där oerfarna vikarier jobbar själva, introducerar varandra eller gör misstag på grund av otillräcklig kunskap, så som vårdbolaget kritiseras för. Hon känner inte till situationen på Brushanen – som en anställd har berättat om – att en oerfaren vikarie inte gav någon febernedsättande medicin till en döende brukare.
– Alla medarbetare får introduktion vid nyanställningar. En central del i introduktionen är att informera alla anställda att de har en skyldighet att anmäla risker för missförhållanden, och om något allvarligt har hänt, Lex Sara och Lex Maria.
Synpunkter att maten på Brushanen har blivit sämre efter att Attendo tog över verksamheten har Christina Grell hört. Men hon känner inte igen att det har hänt att maten inte räckt till, eller att de äldre har haft svårt att få ledningens respons på sina synpunkter.
– Det har funnits vissa synpunkter på maten och vi har diskuterat det med de boende. Vår upplevelse är att man nu till största delen är nöjd. Ett klagomål från våra boende är ett klagomål för mycket. Vår verksamhetschef har fångat upp de synpunkter som funnits och vår uppfattning är att de boende varit nöjda med detta.
Det finns klagomål att vissa brukare känner sig otrygga eftersom de inte kan förstå en del av personalen som har sämre språkkunskaper. Är det något som du känner igen?
– Vi upplever att de boende känner sig trygga på Brushanen och vi har inte fått indikationen på motsatsen. Vi strävar alltid efter att tillsvidareanställda skall ha utbildning som lämpar sig för uppdraget samt vad avtalen kräver. Sen är det inte en nackdel att ha variation av medarbetare vad gäller ålder, bakgrund och så vidare. Vi har en fin verksamhet på Brushanen.
Enligt Christina Grell så får nyanställda på vårdbolaget omedelbar tillgång till kommunens dokumentationssystem Treserva vid anställningens början.