Vanligt med konflikter pÄ jobbet

Konflikter pÄ arbetsplatser gÄr knappast att undvika och ibland för de faktiskt till nÄgot gott. Men att hamna i osÀmja pÄ jobbet kan vara fruktansvÀrt tÀrande.

Thomas Jordan

Thomas Jordan

Foto: Marcus Gustafsson

LINKÖPING2012-05-07 09:55

Skaffa dig överblick, rÄder Thomas Jordan, expert pÄ hur man hanterar arbetsplatskonflikter.Ingen vet hur vanligt det Àr, men det förekommer pÄ snart nog varje arbetsplats att mÀnniskor rÄkar i luven pÄ varandra.

Kostar pengar

Konflikter kan fÄ stora konsekvenser bÄde för arbetsgivare och för de individer som Àr inblandade. För arbetsgivaren kostar de pengar, jobbet görs sÀmre eller i vÀrsta fall inte alls. Den enskilde kan drabbas hÄrt, bli sjuk eller till och med tvingas byta jobb. Arbetskamraterna vid sidan om konflikten kan fara illa av den dÄliga stÀmningen. Det Àr jobbigt för alla parter.

Att mÀnniskor har olika Äsikter om allt frÄn hur man beter sig till hur ett arbete ska organiseras, Àr helt naturligt och behöver inte alltid vara av ondo. De kan i bÀsta fall leda till utveckling. Men dÄ krÀvs förstÄs att de inblandade löser konflikten pÄ ett bra sÀtt. FrÄgan Àr vem som ska se till att det blir gjort.

KÀnner sig maktlösa

Vem som Àr ansvarig för att lösa konflikter pÄ arbetsplatsen Àr en knepig frÄga att svara pÄ tycker Thomas Jordan, lÀrare i konflikthantering vid Göteborgs universitet.

- Man skulle kunna sÀga att parterna i en konflikt Àr ansvariga för att lösa den, men om de Àr oförmögna att göra det, Àr det inte sÄ stor mening med att ge dem ansvaret. Det Àr vanligt att folk gÄr i gÄng sÄ pass att de Àr blockerade, de kÀnner sig maktlösa och dÀrmed inte ansvariga för det som hÀnder. De anser att det Àr den andres fel. Oftast behövs en tredje part. Ibland Àr det chefens ansvar, de bör agera om konflikten pÄverkar arbetet eller den psykosociala miljön. De kan agera pÄ olika sÀtt, ibland genom att helt enkelt begÀra av kombattanterna att lösa konflikten.

GÄr att pÄverka

Det glÀdjande beskedet frÄn Thomas Jordan Àr att det faktiskt gÄr att pÄverka hÀndelseutvecklingen i rÀtt riktning, Àven om de flesta som sitter i smeten sÀllan tror det.

Thomas Jordan har byggt upp en webbplats dÀr det finns vÀldigt mycket matnyttigt för sÄvÀl för chefer, arbetsledare och anstÀllda. Webbplatsen hittar du pÄ arbetsplatskonflikt.av.gu.se. DÀr benas motsÀttningar pÄ jobbet upp bit för bit. HÀr finns nog de flesta infallsvinklar pÄ problemet och dÀr finns dessutom arbetsmaterial till hjÀlp för den som vill förstÄ och lösa en konflikt man hamnat i.

Att lösa en konflikt krÀver en del jobb av de inblandade. Det gÀller att skaffa sig kunskap om hur sjÀlv fungerar, insikt i varför mÀnniskor gör som de gör och förstÄelse för vad som Àr roten till konflikten.

FörstÄ konflikten

Forskning visar att mÀnniskor som hamnar i konflikt pÄ jobbet vÀldigt sÀllan gÄr till botten med vad som egentligen Àr anledningen till att den uppstÄtt. MissÀmjan kan fortgÄ Är ut och Är in, utan att nÄgon av de inblandade parterna vet vad det egentligen var som utlöste den. Att förstÄ konflikten Àr ett första och stort steg att lösa den.

- Det Àr lÀttare att vara lösningsbenÀgen om man förstÄr varför det som hÀnder har intrÀffat. Ett hyggligt idiotsÀkert rÄd till den som hamnat i konflikt Àr att prata med en balanserad och bra lyssnare. MÄnga företag har avtal med företagshÀlsovÄrd dÀr det finns beteendevetare som Àr bra pÄ sÄnt. Genom samtalet fÄr man överblick och kommer ner pÄ jorden, sÀger Thomas Jordan.

Man behöver ocksÄ lÀra kÀnna sig sjÀlv. Att se skillnad pÄ sak (konfliktorsak) och person (den jag Àr) Àr bra för vÀlmÄendet och för att undvika att förvÀrra konflikten. Ju mer personligt man tar osÀmjan, ju svÄrare Àr det att komma ur den.

Risk för skitsnack

Om sjÀlvkÀnslan rubbas hotas hela identiteten och det mÄr man vÀldigt dÄligt av. Att skaffa sig en realistisk sjÀlvbild gör att man inte lÄter konflikten pÄverka sjÀlvförtroendet. Det finns nÀmligen risk för att man annars försöker nedvÀrdera motparten för att Ätminstone inte kÀnna sig mindre vÀrd Àn honom eller henne. Risk för skitsnack alltsÄ.

- Om man kÀnner att sjÀlvkÀnslan rubbas i en konflikt ska man ta det pÄ allvar, dÄ mÄste man göra nÄgot för att komma ur den, sÀger Thomas Jordan.

Mycket Àr vunnet om man ocksÄ försöker sÀtta sig in i varför motparten beter sig som den gör.

- Om man kan lÄta bli att gÄ igÄng direkt och reagera med omdömen om den andre Àr det bra, men mÀnniskor Àr olika. En del förmÄr reflektera, andra reagerar kÀnslomÀssigt, sÄdant sitter djupt.

KĂ€nner sig stressad

Att hitta en orsak till motpartens beteende kan leda till att man kan bidra till att förbÀttra lÀget. Motparten kanske beter sig illa för att han eller hon kÀnner sig vÀldigt stressad i vissa situationer. Kan sÄdana undvikas?

Även om sjĂ€lva konflikten stĂ„r emellan tvĂ„ arbetskamrater som inte gillar varandras uppförande, kan grundorsaken vara en helt annan. I stressade situationer reagerar vi inte lĂ€ngre som vanligt, enkelt uttryckt tar reptilhjĂ€rnan över förnuftet. Grundorsaken till en osĂ€mja mellan tvĂ„ parter kan hittas i en svĂ„r eller pressad arbetssituation.

Tina Gerdien

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om