Det var under måndagen som Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna lämnade in sin motion till trafikutskottet, där man i enighet säger nej till höghastighetsjärnväg.
Beskedet från Helena Gellerman (L), en av dem som skrivit motionen, var tydligt. Alla planer, inklusive Ostlänken, stoppas och en ny kapacitetsutredning ska titta på hur man sen ska gå vidare. Man anser att behoven av infrastruktursatsningar är stora i Sverige och att en satsning på höghastighetsjärnväg "riskerar att tränga undan andra nödvändiga investeringar."
Beskedet upprörde Kristina Edlund (S), tippad att bli kommunstyrelsens ordförande i Linköping den kommande mandatperioden, som sågade förslaget:
– Ostlänken har ju utretts i 20 års tid. Jag tror att vi alla som varit politisk aktiva under de här åren kan konstatera att ytterligare utredningar inte löser trängseln på spåren. Det är ju tusentals människor som pendlar varje dag och alla vet att det är fullt på spåren.
Även riksdagsledamoten Mattias Ottosson (S), tillträdande ledamot i trafikutskottet, sågade motionen. Han åkte själv tåg mellan Norrköping och Stockholm på tisdagsmorgonen.
– Det blev stopp i tågtrafiken. Igen. Än en gång blev det uppenbart att belastningen på spåren är för hög och att pendlingen inte fungerar. Det behöver inte utredas mera. Vi måste börja bygga, säger han till oss.
Under tisdagen kom dock Maria Stockhus (M), en annan av personerna bakom motionen om att stoppa höghastighetsjärnvägar, med direktiv som inte alls pekar på att Ostlänken ska stoppas.
– Vi har hela tiden sagt att Ostlänken kommit väldigt långt. Dessutom har man ändrat inriktning när man projekterat den – dragit ner hastigheten och fokuserat på arbetspendling, precis det vi tycker att man borde göra, säger hon.
En av de andra motionärerna, liberalen Helena Gellerman, har sagt att en utredning innebär ett stopp för Ostlänken tills utredningen är klar.
– Jag kan inte recensera andra politikers uttalanden. Jag vet vad vi moderater står för och vi vill inte ha helhetsprojektet höghastighetsjärnväg. Men när det gäller Ostlänken så har man kommit så långt och dessutom har projektet omprövats så att fokus ligger på arbetspendling.
Så arbetet med Ostlänken kan fortgå medan en utredning görs?
– Ja. Man kan konstatera att Ostlänken hade varit byggd för länge sedan om den inte hade kidnappats in i höghastighetsprojektet. Det har försenat Ostlänken. Att frikoppla Ostlänken i det här läget – om det skulle kunna påverka något, så skulle det kunna påverka positivt.
Följ vår liverapportering om beskedet kring höghastighetsjärnvägen här.