Det var under mÄndagen som Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna lÀmnade in sin motion till trafikutskottet, dÀr man i enighet sÀger nej till höghastighetsjÀrnvÀg.
Beskedet frÄn Helena Gellerman (L), en av dem som skrivit motionen, var tydligt. Alla planer, inklusive OstlÀnken, stoppas och en ny kapacitetsutredning ska titta pÄ hur man sen ska gÄ vidare. Man anser att behoven av infrastruktursatsningar Àr stora i Sverige och att en satsning pÄ höghastighetsjÀrnvÀg "riskerar att trÀnga undan andra nödvÀndiga investeringar."
Beskedet upprörde Kristina Edlund (S), tippad att bli kommunstyrelsens ordförande i Linköping den kommande mandatperioden, som sÄgade förslaget:
â OstlĂ€nken har ju utretts i 20 Ă„rs tid. Jag tror att vi alla som varit politisk aktiva under de hĂ€r Ă„ren kan konstatera att ytterligare utredningar inte löser trĂ€ngseln pĂ„ spĂ„ren. Det Ă€r ju tusentals mĂ€nniskor som pendlar varje dag och alla vet att det Ă€r fullt pĂ„ spĂ„ren.
Ăven riksdagsledamoten Mattias Ottosson (S), tilltrĂ€dande ledamot i trafikutskottet, sĂ„gade motionen. Han Ă„kte sjĂ€lv tĂ„g mellan Norrköping och Stockholm pĂ„ tisdagsmorgonen.
â Det blev stopp i tĂ„gtrafiken. Igen. Ăn en gĂ„ng blev det uppenbart att belastningen pĂ„ spĂ„ren Ă€r för hög och att pendlingen inte fungerar. Det behöver inte utredas mera. Vi mĂ„ste börja bygga, sĂ€ger han till oss.
Under tisdagen kom dock Maria Stockhus (M), en annan av personerna bakom motionen om att stoppa höghastighetsjÀrnvÀgar, med direktiv som inte alls pekar pÄ att OstlÀnken ska stoppas.
â Vi har hela tiden sagt att OstlĂ€nken kommit vĂ€ldigt lĂ„ngt. Dessutom har man Ă€ndrat inriktning nĂ€r man projekterat den â dragit ner hastigheten och fokuserat pĂ„ arbetspendling, precis det vi tycker att man borde göra, sĂ€ger hon.
En av de andra motionÀrerna, liberalen Helena Gellerman, har sagt att en utredning innebÀr ett stopp för OstlÀnken tills utredningen Àr klar.
â Jag kan inte recensera andra politikers uttalanden. Jag vet vad vi moderater stĂ„r för och vi vill inte ha helhetsprojektet höghastighetsjĂ€rnvĂ€g. Men nĂ€r det gĂ€ller OstlĂ€nken sĂ„ har man kommit sĂ„ lĂ„ngt och dessutom har projektet omprövats sĂ„ att fokus ligger pĂ„ arbetspendling.
SÄ arbetet med OstlÀnken kan fortgÄ medan en utredning görs?
â Ja. Man kan konstatera att OstlĂ€nken hade varit byggd för lĂ€nge sedan om den inte hade kidnappats in i höghastighetsprojektet. Det har försenat OstlĂ€nken. Att frikoppla OstlĂ€nken i det hĂ€r lĂ€get â om det skulle kunna pĂ„verka nĂ„got, sĂ„ skulle det kunna pĂ„verka positivt.
Följ vÄr liverapportering om beskedet kring höghastighetsjÀrnvÀgen hÀr.