Det var i somras som styrelsen beslutade att Tommy Hultin skulle bytas ut mot Simon Helmér, vd i Stångåstaden-ägda Studentbostäder och Bryggaregården (Gamla Linköping). Det främsta skälet som angavs var att Hultin – som kom direkt från flygbranschen efter en mångårig karriär på Saab – inte hade tillräcklig kompetens kring bygglogistik.
– Nya ordföranden Birgitta Ståhl Öckinger (S) var tydlig med att man ville få in en kraft som var bättre på bygglogistik, berättar Tommy Hultin.
Vad tänkte du?
– ”Vad synd att inte jag får ro det här i land!” Det var min första tanke. Men jag kände strömningarna mycket tidigt efter att vi bytte styrelseordförande från Muharrem Demirok (C), i våras. Det märkte jag på frågor som ställdes och på kroppsspråk. Och i slutet av juni kom beskedet, säger Tommy Hultin till Corren.
Samtidigt beskriver han hur bolaget ställts inför olika typer av utmaningar. Bland annat pressen från byggherrarna.
– Det var en hel massa åtgärder kring logistik som föll på bolaget, uppgifter som bolaget inte tagit höjd för, säger Tommy Hultin.
Det är bara drygt två år sedan Tommy Hultin anställdes.
På vilka villkor anställdes du?
– Jag uppfattar det som att det var helt andra grunder, som att marknadsföra Vallastaden och att arrangera ett expo.
I sitt grundavtal hade Tommy Hultin en ersättning på 24 månadslöner á 76 000 kronor. Det förhandlades dock ner till 18 månadslöner med en samordning på sex månader om han hittar ett nytt jobb. I praktiken är han alltså garanterad tolv månadslöner eller 912 000 kronor och upp till 1 368 000 kronor. Det nya avtalet innebar att Tommy Hultin slutade direkt.
– Jag erbjöds att stanna kvar i företaget, men vi kom överens om det här i stället. Och jag är nöjd med överenskommelsen. Under hela juli månad stannade jag kvar och lämnade över allt jag lärt mig till Simon Helmér. Det kändes viktigt att lämna ett så dukat bord som möjligt. Vallastaden är ett så fantastiskt projekt. Det är viktigare än mig som vd, säger Tommy Hultin.
Vad behöver Vallastaden-projektet just nu?
– Man behöver få ordning på logistiken, vilket jag vet att Simon Helmér kommer att klara. Och man behöver komma i gång med mässarbetet. Det blir det största som Linköping gjort med 100 000 väntade besökare och det krävs mycket arrangemang kring utställarna.
Vad gör du nu?
– Jag har startat ett eget företag inom marknadsföring. Och jag hoppas på nya jobb som vd. Jag har redan fått några kontakter.