Valfriheten försvinner - hemtjänsten upphandlas

Linköping slutar med valfrihetslagen inom hemtjänsten. Från och med 2023 kommer hemtjänsten istället att vara upphandlad.

Framtidens hemtjänst kommer att ställa högre krav på utförare, därför vill nu äldrenämnden upphandla hemtjänst istället för att använda valfrihetslagen, säger äldrenämndens ordförande Liselotte Fager (KD).

Framtidens hemtjänst kommer att ställa högre krav på utförare, därför vill nu äldrenämnden upphandla hemtjänst istället för att använda valfrihetslagen, säger äldrenämndens ordförande Liselotte Fager (KD).

Foto: Annika Ekstedt

Linköping2020-07-06 18:30

Beslutet togs vid säsongens sista möte i äldrenämnden. Hemtjänsten ska i framtiden upphandlas enligt lagen om upphandling (LOU).

– Vi gör det här för att vi ser att kraven på utförare kommer att öka inom framtidens äldreomsorg, eftersom brukarna blir både äldre och sjukare, säger Liselotte Fager (KD), äldrenämndens ordförande.

Hur påverkar det mångfalden av företag?

– Flera krav på spetskompetens är en nackdel, särskilt för de mindre företagen. Men för de företag som kan lämna anbud är fördelen att de får en större volym och ett större helhetsansvar, säger hon.

Finns det inte en risk att det till slut bara blir vårdjättar som Attendo och Vardaga kvar?

 – Ja, det är en risk att bara stora vårdbolag klarar av att uppfylla de krav vi kommer att ställa på äldreomsorgen i framtiden.

Är det bra eller dåligt?

– Jag skulle vilja se en mångfald av utförare så att Linköpingsborna har en valmöjlighet mellan olika aktörer, men jag ser en risk att den möjligheten kan bli begränsad eftersom kraven kommer att bli höga. Men det beror på att framtidens äldreomsorg ställer högre krav på utförare.

Valfriheten fungerar ju bara så länge den utförare man vill ha, har plats. Så hur mycket valfrihet blir det egentligen?

– Man har alltid kommunal eller privat utförare att välja mellan. Har utföraren fullt får man välja en annan tills den utförare man önskar har en plats. 

I det nya systemet ska kommunen delas in i olika geografiska områden. Varje områden ska ha flera utförare. Kommunens egen organisation Leanlink ska alltid vara en av utförarna i varje område. Men hur stor del av helheten som blir deras är än så länge oklart.

Kraven som ska ställas på utförare är bland andra; dygnet runt-verksamhet som inkluderar innehav av larm, demensarbetslag, personal med spetskompetens för att vårda äldre multisjuka. 

Servicehus och trygghetsboende ska också finnas med som upphandlingsobjekt.

Att ha flera utförare inom ett servicehus har ni tidigare gått ifrån, kommer det tillbaka nu?

– Nej, tanken är att utföraren får ett helhetsansvar för alla vårdkedjor som individen har som exempelvis hemsjukvård, rehabiliteringsansvar och demensarbetslag.

I dag är det Leanlink som har ansvaret för all hemsjukvård som faller utanför vårdboenden, men det förändras alltså i och med det nya beslutet. 

I samband med beslutet togs också ett beslut att tillsätta en referensgrupp där uppdraget är att bland annat titta på hur coronapandemin påverkat hemtjänsten. Detta för att man utifrån de erfarenheterna ska kunna ställa rätt krav på utförare.

Hur kommer ni att hantera personalen inom hemtjänsten som – med jämna mellanrum – riskerar att upphandlas och få en ny arbetsgivare? 

– Personalen anställningsförhållanden ska tryggas genom de avtal som skrivs. Så är det redan i dag på våra vårdboenden.

De fackliga organisationerna är inte överens med äldrenämnden i alla delar av beslutet. Kommunal säger ja till att valfrihetslagen avvecklas, att arbetet ska ske i grupper och att omsorgen delas upp i områden.  Däremot säger man nej till att upphandla verksamhet. Istället vill Kommunal att all områdesbaserad omsorg ska utföras av Leanlink. I en protokollsanteckning skriver fackförbundet bland annat att personalens perspektiv helt saknas. 

Fackförbunden Vision, Vårdförbundet, Saco-rådet och (akademikerförbundet) SSR stödjer Kommunals yrkanden.

Hemtjänst

Sedan 2018 har kommunen genomfört en kontroll av de LOV-företag som haft avtal med kommunen. Flera företag har uppvisat stora brister och många har sagts upp. I december 2018 fanns elva företag inklusive Leanlink. I mars 2019 var antalet nio. Nu har ytterligare företag sagts upp och i dagsläget finns sex företag, inklusive Leanlink kvar.

Bristerna som påtalats är bland andra bristande dokumentation och att privata företag fakturerar för fler timmar jämfört med den offentliga verksamheten. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!