Vägglöss krävde förhandling

Ett par i Linköping som drabbades av vägglöss i lägenheten blev tvungna att vända sig till domstol för att få hjälp.

Vägglus. Just den här individen mötte döden vid en sanering i Stockholm.

Vägglus. Just den här individen mötte döden vid en sanering i Stockholm.

Foto: ANDERS WIKLUND / TT

LINKÖPING2016-10-26 20:50

Paret hyr en lägenhet av Willhem Linköping AB och de har drabbats av vägglöss vid två tillfällen. Första gången, för två år sen, anlitade värden Anticimex för att sanera, men i somras dök vägglössen upp på nytt.

Lusen är en liten skinnbagge som kryper fram om nätterna för att äta på människorna.

Paret i lägenheten upplevde inte att Willhelm AB tog saken på allvar och vände sig därför till hyresnämnden. När nämnden höll sin första förhandling medgav fastighetsägaren att det var deras ansvar att sanera och de uppgav också att de skulle följa upp saneringen så att den verkligen hjälpte. Värden utlovade också att undersöka om paret kunde få ersättning för förstörda möbler.

Detta besked gjorde att paret som bodde i lägenheten drog tillbaka ärendet från hyresnämnden.

Ganska snart återkom dock samma par till hyresnämnden. Vägglössen bodde kvar och paret i lägenheten krävde nu omedelbara åtgärder.

Efter att ordföranden i hyresnämnden föreslagit medling i fallet lovade Willhem AB att återigen sanera och ersätta paret för tvätt av kläder. De lovade också att ordna en annan bostad medan saneringen pågick.

Efter medling accepterade fastighetsägaren även att lämna skälig ersättning för förstörda möbler och en skälig nedsättning av hyran under den tid som tvisten pågått.

Det var i detta fall redan från början klart att hyresgästen inte kunde lastas för att vägglössen kommit in i bostaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om