”Våga debattera hedersvåldet”

Allvarliga brott mot mänskliga rättigheter får passera som en del av ”mångkulturalismens färgrika prakt”. Det hävdar Bahareh Andersson som i tisdags var inbjuden att tala om hedersvåld i riksdagen.

Foto:

Linköping2013-03-08 06:30

Hon flydde sitt hemland, Iran, för att hon inte klarade av mullornas medeltida och kvinnofientliga tolkningar av hennes religion, islam. I dag är Bahareh Andersson en frontfigur i den svenska kampen mot hedersförtryck.

Bakgrunden till riksdagsbesöket?

– I somras träffade jag integrationsminister Erik Ullenhag. Det handlar om Lex Fadime. Vi har jobbat med förslaget i två år och målsättningen är att hedersvåldet avskaffas helt i Sverige inom tio år. Liberala kvinnoförbundet som var med på detta möte blev engagerat och hon bjöd in oss till ett seminarium.

Vad är huvudproblemet?

– Vi har i dag en ohållbar kulturrelativiseringen där välmenande svenskar låter allvarliga brott passera. Man lägger sig inte i andras (heders-) kultur. Ännuefter tolv års hedersvåldsdebatter och hundramiljonersinsatser är ämnet tabu att diskutera. Tvärtom ser samhället till att brotten kan fortgå.

Hur då?

– Med hjälp av bidrag till exempelvis religiösa friskolor och genom att jämställdhet inte ingår som ett eget ämne i SFI-utbildningarna. Den tredje, mest kontroversiella frågan, är de isolerade manliga etniska enklaver som odlar sina oskuldskulturer precis som i hemländerna.

Men era förslag är väl inte nya?

– Nej. De presenterades av Rädda Barnens Dialogprogram redan 2001, tillsammans med Fadime Sahindal, men de förbjöds att arbeta med dessa manliga enklaver efter 2009. Detta är en nedtystad skandal. Fadime frågade redan då ”varför behöver vi föreslå självklarheter?” Och det frågade vi i tisdags igen, tolv år senare. Vi måste bli mycket bättre på de akuta insatserna då flickor flyr från släktens hot. Skyddssystemen måste byggas ut och utbildningar ordnas så att myndig-heter lär sig identifiera hedershot.

Vad säger du till dem som hävdar att de har stöd för sitt kvinnoförtryck i Koranen?

– De har inte läst Heliga Koranen som jag läser den och de har inte lärt sig något vettigt från min religion. De har bara läst/hört extremister (både islamister och de som hatar min religion) som vantolkar islam och Koranen.

Du hävdar att svenska feminister sviker hederskulturdrabbade kvinnor. På vilket sätt?

– Att tala om hedersvåld som något kulturspecifikt har länge varit rasistiskt i till exempel Gudruns Schymans ögon. Men att vara tyst i debatten och blunda för förtrycket blir detsamma som att indirekt stödja Sverigedemokraterna och deras invandrarhat. Därmed sviker man dessa kvinnor. Men FI tog ett steg i rätt riktning i sin senaste debattartikel i GP 4 mars .

Vad vill du att samhället ska göra?

– Våga stå upp även för muslimska kvinnors självklara rättigheter! Det vill säga samma rättigheter som svenska kvinnor åtnjuter. Som det är nu kränks vi av medeltida religionstolkare och tusenåriga delkulturer som ger männen rätt att begränsa kvinnor och barns rättigheter.

Vad tror du att det beror på, att så många väljer att titta bort?

– Rädsla, obekvämhet och en oro för att bli stämplad som rasist.

Hur många unga flickor och pojkar kan det tänkas vara som lever under hedersförtryck i Sverige?

– I undersökningen ”Gift mot sin vilja” som gjordes av ungdomsstyrelsen 2009 sägs att 70 000 flickor i Sverige mellan 16 och 25 år inte själva får välja vem de ska gifta sig med. Det innebär 1–2 flickor per gymnasieklass. Men mörkertalet är stort.

Hur tänkte du efter Uppdrag gransknings reportage om svenska imamer och deras kvinnosyn?

– Kvinnor drabbas hårt av de värderingar som belystes i programmen. Själv känner jag inte till någon enda moské som inte föreskriver det föräktenskapliga oskuldskravet på flickor. Man tar ideligen ifrån unga kvinnor rätten att själva välja sina kärleksrelationer. Jag känner heller inte till några moskéer som välsignar de homosexuellas kärlek såsom svenska kyrkan gör.

Oskuldskrav läser man inte så mycket om . . .

– Nej, svenska flickor vet inte vad oskuldsterror betyder, men våra döttrar får leva med det eftersom minoriteter i Sverige är fria att odla sina (heders)kulturer. Hur skall man då göra upp med könsstympning, tvångsgifte och hedersvåld? När jag kräver samma rätt för våra döttrar blir jag kallad ”rasist”. Ska jag skratta eller gråta?

Slöjdebatten – vad är din personliga åsikt?

– Slöja för barn under 15? Nej! Därefter är flickan/kvinnan mogen nog att fatta ett eget beslut. Självklart ska vi acceptera, och respektera, om myndiga kvinnor vill bära slöja.

Någon framtidsvision?

– Att alla vi feminister tillsammans bränner upp ett kyskhetsbälte utanför den stora moskén i Stockholm, går in och kräver rätt till kvinnopräster, rätt till kärlek utan att vara gift, rätt till homoäktenskap och att vi förpassar männens rätt till fyra fruar till historien.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!