Så fungerar det när barnomsorgen försvinner

Förskolan i Brokind har stängts tillfälligt på grund av hög sjukfrånvaro – och fler förskolor kan komma att följa efter. Men vad gäller egentligen när barnomsorgen försvinner?

Vårdnadshavare med samhällsviktiga funktioner kan erbjudas plats på en annan enhet när en förskola stänger. Det säger barn- och ungdomsnämndens ordförande Erik Östman (M).

Vårdnadshavare med samhällsviktiga funktioner kan erbjudas plats på en annan enhet när en förskola stänger. Det säger barn- och ungdomsnämndens ordförande Erik Östman (M).

Foto: Fredrik Sandberg / TT Arkiv

Linköping2022-01-18 17:00

Enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har vårdnadshavare, som anses ha en samhällsviktig funktion, alltid rätt till barnomsorg. Regeringen har pekat ut tolv samhällssektorer inom vilka samhällsviktig verksamhet finns. Hälso- och sjukvård, omsorg, livsmedel, offentlig förvaltning samt skydd och säkerhet är några av dessa. Inom dessa finns flera yrken som berörs.

undefined
Erik Östman (M), barn- och ungdomsnämndens ordförande i Linköping, förklarar att kommunen har en skyldighet att erbjuda barnomsorg till vårdnadshavare med funktioner som enligt MSB är samhällsviktiga.

Erik Östman (M), ordförande i Linköpings barn- och ungdomsnämnd, förklarar att kommunen har skyldighet att erbjuda barnomsorg även om en förskola stängs. I fallet med Melskogsvägens förskola i Brokind säger han:

– Antingen erbjuds man plats på en annan förskola under en kortare period eller så är någon eller några i personalen tillgänglig så att barn till vårdnadshavare med samhällsviktiga funktioner kan fortsätta att vara på plats.

– Vilken lösning som fungerar bäst är en dialog som främst förskola och vårdnadshavare får ha tillsammans, fortsätter han.

undefined
Åsa Strömberg, elevhälsochef i Linköpings kommun, förklarar att kommunens ansvar även sträcker sig till grundskolan och de yngre barnen där. "Även om årskurser övergår till distans kan det vara enstaka barn som fortsatt går till skolan", förklarar hon.

Enligt MSB är det arbetsgivarens ansvar att bedöma vem eller vilka som innehar en samhällsviktig funktion. Därefter är det hemkommunens ansvar att ordna barnomsorg. Kommunens elevhälsochef Åsa Strömberg berättar mer:

– I grundskolan har vi fortfarande ett ansvar för de yngre barnen, när vårdnadshavarna har samhällsviktiga funktioner. Även om vi tar beslut om att vissa årskurser övergår till distansundervisning kan det finnas enstaka barn i dessa årskurser som fortsatt går till skolan för att få sin undervisning.

– Det kan också vara så att vissa elever av olika anledningar inte klarar av att bryta den fysiska undervisningen och därför, ur ett pedagogiskt perspektiv, fortsatt går till skolan, förklarar Strömberg.

undefined
Enligt både Erik Östman (M) och elevhälsochef Åsa Strömberg är risken stor att fler förskolor kan komma att stänga och fler klasser övergå till distansundervisning framöver.

Enligt elevhälsochefen är det personalen på skolan som tillsammans med vårdnadshavarna lägger upp en plan för den enskilda eleven.

– Vi vill ju helst ha eleverna på skolan, vi vet att det är bäst för dem, så vi måste hela tiden fatta kloka beslut för att bryta smittkedjor och samtidigt balansera detta med barnens behov av undervisning på plats, förklarar hon.

MSB poängterar på sin hemsida att vårdnadshavare, med samhällsviktig funktion, endast har rätt till omsorg om den inte går att ordna på annat sätt. "Om det finns två vårdnadshavare och bara en av er deltar i samhällsviktig verksamhet ska som utgångspunkt den andra ta hand om barnet", skriver myndigheten.

Karta: Linköpings kommun
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!