Så småningom är det Handelsbanken som ska flytta in, men för att de ska få ett fast golv att gå på måste entreprenören Befab schakta bort 9 000 kubikmeter silt. (en jordart som binder mycket vatten).
Det är semestertider och arbetet hålls igång av vikarier, självaste vd:n Nils-Gunnar Karlsson är på plats den här veckan.
SjöNormalt återfinns han på Befabs kontor i Mjölby, men idag är han vikarie på byggplatsen. Han pekar ner i vad som mest ser ut som en sjö.
- Jag tror att det är få som egentligen vet hur det ser ut under Linköping, säger han.
Knappt sex meter under Ågatans asfalt syns grundvattnet. Det går inte ens att gå i gropen - än mindre köra grävmaskin. Därför håller Emil Dahlqvist på att lägga ut ett 1,3 meter tjockt lager krossat berg.
Utan det skulle hans grävmaskin sjunka.
PålarMen allt det arbetet hjälper inte själva huset. För att det ska stå upprätt måste mellan 400 och 500 järnpålar slås ner till berggrunden. I mitten av gropen ska den finnas på tio meters djup. I kanterna har Befab slagit ner spont för att hindra ras. De når 14 meter ner, men har trots det inte mött berg.
Pålmaskinen kommer på onsdag och det för att den ska kunna jobba som allt bergkross lagts ut. På pålarna gjuts sedan källargolvet. Men vid det laget har Befab gjort sitt. Då tar huvudentreprenören Skanska över igen.
Bygget utmed Ågatan, alldeles bakom Åhlens, är det största på många år inne i Linköpings stadskärna. När det är färdigt innebär det att Norrköpingsbaserade Lundbergs blir en fastighetsägare att räkna med även i Linköping.
Inget fuskDe äger bland annat grannhusen Åhlens och det som en gång var polishus och numera heter Näringslivets hus.
- Lundbergs är en fantastiskt bra beställare. Det är inget fuskbygge, säger Nils-Gunnar Karlsson och pekar på den vägg som står uppställd på torget. Det är en provbit som finns där för att man ska kunna välja rätt fasadbeklänad. Alla alternativ är sten, men frågan är vilken sort och nyans som bäst smälter in i miljön.
Vd Nils-Gunnar Karlsson konstater nöjd att bygget flyter på. Helst ska en lastbil komma fram exakt samtidigt som den förra fått sitt flak fyllt. Det gäller att undvika dötid.
Men framför allt gäller det att undvika att grävmaskinen halkar ner i hålet. Den väger 50 ton och det skulle ta en god stund att få upp den ur vattnet.