Sommaren 2011 diagnostiserades pojken med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, men redan flera år tidigare, när pojken började skolan, har det varit uppenbart att han varit i behov av särskilt stöd.
Huruvida han fått detta stöd eller inte har det rått delade meningar om. Skolan hävdar att han fått en resursperson och åtgärdsprogram och att föräldrarna även tackat nej till visst stöd. Föräldrarna hävdar att han endast fått stöd i matematik och nekats personlig assistent och enskild undervisning. I årskurs 6 blev han underkänd i de flesta ämnen, och i slutet på höstterminen 2012 vägrade han gå till skolan och sjukskrevs därefter.
Skolinspektionen gick främst på föräldrarnas linje, och konstaterade i ett beslut 2013 att skolan och i förlängningen kommunen inte rakt igenom följt bestämmelserna om särskilt stöd.
Redan innan skolinspektionens beslut, 2012, krävde föräldrarna skadestånd från kommunen för hanteringen av sonen. Nu anmäler de kommunen till JO, justitieombudsmannen, för att fyra år senare fortfarande inte ha fått något besked om huruvida det blir något skadestånd eller inte.