Vad blir det för tåg?

Kalmar län kraftsamlar nu för att övertyga alla om att även de förtjänar en bättre järnväg. På östgötasidan är dock intresset svalt – här kretsar allt kring Ostlänken.

Enade. "Vi måste gå ihop och säga samma sak", sa Thomas Carlzon, landshövding i Kalmar län.

Enade. "Vi måste gå ihop och säga samma sak", sa Thomas Carlzon, landshövding i Kalmar län.

Foto: Per Olsson

LINKÖPING2017-11-01 17:30

I Hultsfred finns en lobbyorganisation som har till uppgift att se till att Stångådals- och Tjustbanorna inte glöms bort. Organisationen heter Infrastrukturkansliet och ägs av Kalmar, Vimmerby, Hultsfred, Kinda, Mönsterås, Högsby och Mönsterås kommuner.

Linköpings kommun är med fram till årsskiftet men ska sedan lämna gruppen.

Att Linköping hoppar av är talande för den motvind som organisationen upplever. Järnvägen mellan Linköping och Kalmar är ålderstigen – tågen kan inte ens mötas. I vår måste landstinget i Kalmar fatta beslut om att köpa in nya tåg. Det är tåg som ska finnas i 30 år framåt och de vill gärna veta nu om järnvägen ska elektrifieras eller inte.

Det lutar åt att Kalmar köper tåg som går på både el och diesel.

Under tisdagen hade den här lobbygruppen bjudit in till ett heldagsseminarium som enbart handlade om Stångådals- och Tjustbanorna. Seminariet var förlagt till Linköping men nästan alla deltagare var från Småland.

Bakgrunden är att deras järnväg inte ens finns med i den nationella transportplan som regeringen ska anta i vår. Den planen ska då gälla till 2029 och fram till den siste november går den att påverka.

Målet för Kalmar län är att få in kostnaden för upprustning av sin järnväg i den här planen.

– Vi har ett erbjudande till regeringen. Vi lovar att gå in med betydande finansiering, sa Ulf Nilsson som är ordförande för Regionförbundet i Kalmar.

Han vill både rusta och elektrifiera.

Seminariet bjöd på inblickar i många världar. Ulrik Thelin, vd för Överums bruk berättade om brukets svårighet att rekrytera eftersom det är nästan omöjligt att pendla dit. En järnväg och en vettig väg skulle hjälpa. Bruket köptes nyligen av industrikoncernen CNH Industrial och Överums bruk har gått från konkurshot till stark framtidstro på kort tid. De ska växa och 150 anställda ska på sikt bli dubbelt så många.

Den enda östgötska talaren på seminariet var landshövding Elisabeth Nilsson och hon gjorde visserligen klart att det inte är hon som fattar beslut – det gör politikerna – men hon sa ändå:

– Här i Östergötland är allt fokus på Ostlänken.

När Trafikverkets avdelningschef för nationell planering, Lennart Kalander, började tala tändes ändå ett visst hopp. Den gamla transportplanen hade fokus på att bygga där det var trängsel på spåren och därför blev nästan allt koncentrerat till storstäderna.

Den nya planen har annat fokus, resten av Sverige har betydligt större chans att få nåt. Dessutom ska 75 procent av de 622,5 miljarder kronor det handlar om läggas på just järnväg – resten går till väg och sjöfart.

Men som planen ser ut just nu ramlar inga större summor ner över Stångådals- och Tjustbanan. Åtminstone inte så mycket som kommunerna i Kalmar län skulle önska.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!