Vackra Vera – bilskrotens drottning

Skrot är inte bara skrot, om än i bedagade bilar.

Mårten Adolfsson, dotterson till Oskar Adolfsson som startade företaget 1934. Står framför demonterade bilar som sedan smälts ner till metaller.

Mårten Adolfsson, dotterson till Oskar Adolfsson som startade företaget 1934. Står framför demonterade bilar som sedan smälts ner till metaller.

Foto: Christer Fällman

Linköping2022-11-05 05:00

Linköpings äldsta bilskrot ligger ute vid Saab. I folkmun kallades firman för ”Vackra Vera”.

– Vår affärsidé är återanvändning och återvinning av bildelar. Det har vi hållit på med i snart 100 år, säger Mårten Adolfsson.

Hans morfar Oskar Adolfsson startade bilskroten 1934 där Kungsbergsskolan ligger i dag. 1944 flyttades bilskroten till nuvarande läge vid Saab.

undefined
Oskar Adolfsson till vänster bland anställda.
undefined
Lastbilar på 1940-talet.

Och vem var ”Vackra Vera”? Jo, hon kallades så av kunderna redan på 1950- och 60-talen. Hennes man Oskar Adolfsson gick bort redan i början på 1950-talet och Vera Adolfsson tog över och drev företaget vidare. Hon arbetade i firman upp ända fram till 1990-talet i en ålder upp till cirka 78 år. En av många bra exempel på driftigt, kvinnligt företagande. För 35 år sedan blev AB Beg.Bildelar miljöcertifierat.

Vackra Vera blev mor 1943 till Monica Adolfsson som äger och driver företaget i dag. Ett klassiskt familjeföretag alltså i tre generationer.

undefined
”Vackra Vera” på ett foto från 1960-talet bland tidens bilar.

Monica Adolfsson berättar att förr kunde nygifta par komma till skroten och köpa säten och soffor till sina hem. Det var kärva tider på 1930- och 40-talen med lågkonjunktur och världskrig.

undefined
Från vänster: Wille Blomqvist, Mårten Adolfsson och Henrik Schmitterblad – tre av de anställda på AB Beg.bildelar i Linköping.

I dag finns sju anställda. Wille Blomqvist som är yngst och har arbetat där de senaste fyra åren plockar snabbt fram fakta ur datasystemet:

– Det finns nästan 120 000 bildelar katalogiserade. Viktigt att allt märks upp, fotograferas och förs in i datasystemet, så vi hittar de rätta grejerna, säger han.

undefined
Hyllor med märkta och fotograferade bildelar fyller magasin. Ordning och reda.
undefined
Begagnade bilfälgar utomhus som en installation.

Generatorer, stötdämpare, kamaxlar, topplock, fördelardosor, drivknutar, bromsar, skärmar, lysen, instrumentbräden och oändligt mycket mer tas till vara. Personalen åker ut och hämtar bilar som ska skrotas. Och det är gratis för den som vill lämna bilen. Även allt juridiskt med avregistrering et cetera sköter företaget för kundens räkning.

– Egentligen återvinns i princip allt från en bil. Vi monterar bort alla delar som går att avyttra och sälja. Sedan återstår nästan bara chassiet med plåt och järn som pressas hydrauliskt till platta paket. Allt material som går att återvinna smälts ner och förvandlas senare till ny plåt och metall. Allt miljöfarligt avfall tar vi hand om, säger Mårten Adolfsson

– Vi får beställningar från hela Norden och ibland från andra världsdelar, ända bort från Australien och Brasilien, fortsättar han. 

– Affärerna går bra. Intresset är stort och vi är Sveriges första miljöcertifierade bilskrot, kompletterar Monica Adolfsson. 

Det är oundvikligt att fråga om folk kan meka med bilar i dag? Lämnar man bara inte in bilen på en verkstad?

– Det är många fler än man tror som lagar och reparerar sina bilar själva, säger Mårten. Inte minst många invandrare har traditionen och kunnandet med sig. I alla fall bilar som inte är alltför datoriserade. Och så har vi unga generationer som bygger bilar och kanske gått fordonsprogrammet på Ljungstedts gymnasium.

I Norrköping finns också samma firma?

– Ja, det är samma bolag. Men där brann det för ett år sedan. Så verksamheten är koncentrerad hit till Linköping.

undefined
Mårten Adolfsson, dotterson till Oskar Adolfsson som startade företaget 1934. Står framför demonterade bilar som sedan smälts ner till metaller.

På bilskrotens hemsida betonas miljöperspektivet. ”Genom att köpa återanvänt i stället för nytt sparas stora mängder av vatten, energi och kemikalier.” Man sparar på jordens resurser. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!