Vår poddsatsning inför höstens kommunval har gått in i slutspurten. När den relativt nytillträdda gruppledaren för Vänsterpartiet i Linköping, Sofia Frithioff, frågas ut i ämnet "skola och utbildning" ger hon följande lägesbeskrivning:
– Det behövs en större grundbemanning i skolorna, vi ser att kommunen behöver kliva in med mer pengar. Personalen som jobbar i Linköpings skolor gör allt för att barnen ska lyckas. Som det ser ut i dag är det tack vare personalen att skolorna inte faller. De jobbar dubbelt så fort och på sin fritid – så det som inte fungerar är att vi har en ohållbar arbetsmiljö.
Ni har ju sagt att ni vill lägga 150 miljoner kronor mer på personal i skolorna. Var hittas de pengarna?
– Dels är vi emot en kommunal finansiering av flygplatsen. Vi ser också att Linköping har länets lägsta kommunalskatt så vi är inte främmande för en höjning. Om vi höjer skatten med en krona har vi fortfarande en lägre skatt än Norrköping.
Vad behöver göras för en mer rimlig arbetsbelastning?
– Dokumentationshysterin som är i dag hänger ihop med att "new public management" tagit sig in i hela välfärdsektorn, alltså att man tittar på hur företag styrs och tänker att skolan ska styras på samma sätt. Men att jobba med människor är inte samma sak som att driva ett företag. Resultatstyrningen och kravet på prestation leder till en stor dokumentation, säger Sofia Frithioff.
– En anledning är också att skolan har blivit en marknad, det vill vi få bort. Vi är också för att vi förstatligar skolan igen, fortsätter hon.
Så alla skolor ska drivas av kommunen?
– Den frågan är lite svår egentligen. Friskolor har vi haft innan marknadsstyrningen i skolan, med stiftelser och kooperativ, så jag kan inte säga "bort med alla friskolor", men det ska inte vara en marknadsstyrning.
Utöver 150 skolmiljoner i budgeten vill partiet utöka antalet brobyggare, med olika språkkompetenser, i skolan. Vänstern vill också införa 30 timmar istället för 20 timmar förskola för alla barn i Linköping.
– En brobyggare kan dels vara med i undervisningen men framförallt vara bron mellan hemmet och skolan. Om man inte kan det svenska språket så blir man i dag lite utestängd ifrån skolan, säger Sofia Frithioff och fortsätter:
– Förskolan har en egen läroplan och det blir lite absurt när den bara ska gälla barn vars föräldrar har ett arbete eller studerar. Det måste gälla alla barn.
Då behövs väl mer personal? Hur hittar man dem?
– Ja, det blir lite såna här följdsaker. Jag tycker att den här kommunen har stirrat sig lite blind på att vi måste ha behöriga lärare för alla uppgifter i skolan. Det finns också andra professioner – barnskötare bland annat.
När Vänsterpartiet frågades ut i ämnet "tryggheten och det eskalerade våldet" lyftes kommunens rätt att flytta förskolepersonal till förskolor där det i dag råder brist på behöriga lärare.
– Ojämlikheten, som i dag är i förskolan i de eftersatta områdena, är ett problem. Personligen kan jag också se att det är ett problem att tvångsflytta personal. Vi behöver öppna upp för lärare att jobba på de här förskolorna och bli ännu mer aktiva där.
Sofia Frithioff lyfter lönen som ett verktyg.
– Vi vill se en rejäl ökning av lärarlönerna. Det måste löna sig att jobba med människor. Varför ska det alltid nedvärderas i jämfört med att jobba med maskiner eller datorer?