Utmaningar för UF-företag under pandemin

Tre gymnasieelever som läser industriteknik har startat IN-Design UF. De tillverkar ljusstakar själva med stöd från Ung Företagsamhet.

UF-företaget IN-Design svetsar egna ljusstakar.

UF-företaget IN-Design svetsar egna ljusstakar.

Foto: Källa: IN-Design

Linköping2021-02-03 12:00

Ung Företagsamhet utbildar gymnasieelever i entreprenörskap. I år har antalet elever som driver UF-företag ökat på nationell- och lokalnivå. För läsåret 2020/21 har 1688 gymnasieelever drivit UF-företag i Östergötland.

– Vi är väldigt glada och stolta över att det har fungerat. Det tyder på att vi har nått till skolorna trots att situationen är som den är, säger Hanna Edström, regionchef UF Östergötland.

undefined
Hanna Edström, regionchef Ung Företagsamhet i Östergötland.

Hanna Edström menar att landet går mot en lågkonjunktur och då är det extra viktigt med entreprenörskap.

– Ungdomarna ska våga gå andra vägar för att få en anställning och genom UF får man öva sin självkänsla, initiativförmåga och innovationskraft, säger Hanna Edström.

UF Östergötland har haft kontakt med lärare, rektorer och politiker för att driva UF-företagande inom skolan. För december 2020 blev Linköpings IN-Design månades UF-företag.

Adam Gustafsson, Laban Halldin och Linus Danielsson är tre gymnasieelever som läser industriteknik. Genom UF har de startat IN-Desgn. De svetsar ljusstakar själva och säljer dem.

När Laban Halldin fick i uppdrag av sin syster att svetsa en ljusstake för privatbruk fick han idén för företaget. Tillsammans med två skolkamrater bestämde han att starta ett UF-företag och tillverka ljusstakar.

– Skolan tyckte att det var en jättebra idé och lärarna hjälpte oss att köpa material genom skolan. De stöttar och hjälper oss när det är problem, säger Laban Halldin, vd för IN-Design.

Vad är det som skiljer era ljusstakar från andra som redan finns på marknaden?

– Våra är billiga och handgjorda. Vi har fått så många kunder på grund av det.

undefined
UF-företaget IN-Design svetsar egna ljusstakar.

I framtiden tänker ungdomarna anpassa produkten genom att till exempel göra hjärtformade ljusstakar för alla hjärtans dag. Kyrkor och begravningsbyråer är också framtida kunder som de tänker samarbeta med.

Nedstängningen av gymnasieskolorna och övergången till distansundervisningen har påverkat företaget negativt. Nu kan de inte använda skolans verkstad längre. Som tur är har Laban en liten verkstad hemma där eleverna svetsar och tillverkar ljusstakarna.

Vad säger du till andra ungdomar om att driva UF-företag?

– Att man ska prova på och ta det så seriöst som det går. Många i klassen larvar sig men det är en chans att lära sig att driva företag.                                         

Företaget drivs av tre elever som läser industriteknik.
Företaget drivs av tre elever som läser industriteknik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!