Uthyrare av elsparkcyklar välkomnar hårdare regler

Sänkt hastighet, virtuell trafikskola och test med obligatorisk fotografering av elsparkcykeln vid slutet av varje resa. Nu stramar uthyraren Voi upp reglerna för sina användare.

Eric André, Voi:s Sverigechef, välkomnar de krav som Linköpings kommun tänker ställa på de företag som hyr ut elsparkcyklar.

Eric André, Voi:s Sverigechef, välkomnar de krav som Linköpings kommun tänker ställa på de företag som hyr ut elsparkcyklar.

Foto: Press/Voi

Linköping2021-07-29 18:30

Samtidigt som Linköpings kommun flaggar för hårdare krav för de som hyr elsparkcyklar presenterar ett av de företag som etablerat sig i stan, Voi, ett åtgärdspaket för att öka trafiksäkerheten och få bort beteendet hos de som vräker omkull eller felparkerar fordonen.

– Det är viktigt för allas bästa. Vi välkomnar också de krav som Linköping ställer på oss och våra kunder, säger Voi:s Sverigechef, Eric André, när han får ta del av de punktinsatser som kommunen planerar att genomföra.

Själva tänker Voi sänka hastigheten på samtliga sina fordon från 20 till 15 kilometer i timman från torsdag till söndag, mellan midnatt och klockan 05.00.

– Vi tar till den åtgärden eftersom rapporter visar att det är den tiden på dygnet som risken för fylleåkning är som allra störst, säger Eric André.

I Helsingborg har Voi infört ett system där användaren måste ta ett fotografi efter avslutad färd. 

Visar det sig att hyrestagaren parkerat på ett felaktigt sätt upprepade gånger får personen erlägga en bot på 250 kronor.

– Det är fullt möjligt att vi genomför detta även i Linköping om vi ser att samma problem uppstår där, förklarar André som välkomnar ett samarbete med kommunen och polisen kring ett framtida utbildningspaket för hyrestagarna.

– Jag är född och uppvuxen i Linköping och känner till stan väl. Vi kan stå på strategiskt utvalda platser, exempelvis Ågatan, och göra något gemensamt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!