Linköping
Tre av fyra personer som handlar får årligen problem med minst ett av sina köp. Det kan handla om trasiga varor eller bristfälliga tjänster och det kostar samhället 50 miljarder kronor om året. Det visar en färsk undersökning som Konsumentverket har gjort.
Därför är den kommunala konsumentvägledningen som hjälper konsumenter både inför och efter köpet oerhört viktig, enligt Per Bolund, konsumentminister, som under måndagen besökte Konsumentdagarna på Konsert och kongress.
– Det är viktigt att alla konsumenter kan få hjälp och skydd i sin kommun. Nu är drygt en miljon invånare utan den hjälpen. För många äldre eller personer med utländsk bakgrund är den personliga kontakten värdefull.
– Regeringen har ökat sin ambitionsnivå när det gäller skydd av konsumenträtt, det bör kommunerna också göra, säger Per Bolund inför mötet med drygt 150 konsumentvägledare.
Per Bolund har koll på Linköpings kommun och vet att det finns en konsumentvägledare på heltid här. Det är varken särskilt imponerande eller särskilt dåligt.
– Det är genomsnittet i landet. Regeringen vill att alla kommuner förbättrar konsumentvägledningen. 50 miljarder kronor är mycket pengar, det är en stor ekonomisk förlust både för samhället och för den enskilda personen. Insatser för bättre konsumentskydd kan spara ekonomi och socialt lidande, säger han.
Konsumentdagarna arrangeras av Konsumentvägledarnas förening och Konsumentverket. Bland de närmare 200 deltagarna finns Johanna Lehtonen, konsumentvägledare i Linköping. Hon har jobbat drygt ett år i kommunen och får årligen mellan 1500 och 2 000 ärenden.
– Invånare som behöver hjälp har oftast problem med tjänster som är kopplade till deras bostäder, alltifrån flytt till städning eller hantverksarbete. På andra plats kommer problem med telekomtjänster. För många känns det tryggare med en personlig kontakt, säger Johanna Lehtonen.
Niclas Sturesson, ordförande i Konsumentledarnas förening, trycker gärna på att många grupper behöver hjälp av konsumentvägledarna.
– De flesta behöver hjälp någon gång. Nästan ingen vet att man som konsument har rätt till tre års reklamation. Allt fler får sina första betalningsanmärkningar på grund av att de har blivit lurade. Men så länge de bestrider fakturan kan de inte få det, säger Niclas Sturesson.