Kravet framfördes av PTS 19 december. Den 23 januari kom CMT-telecom (Callmedia) med ett förslag till åtgärder vilka godkändes av PTS. Åtgärderna skulle varit genomförda 24 januari men CMT blev inte klara till dess.
PTS satte då en nytt sista datum till 16 februari.
En konsument som kopplar upp sig på en betaltjänst på internet kommer i fortsättningen först att få upp en sida från CMT med information om villkor och kostnader. Konsumenten måste först bekräfta användandet av tjänsten genom att skriva in de fyra sista siffrorna i modemnumret. Därefter måste kunden klicka på en ok-ruta, innan hon kan kopplas upp på tjänsten.
Nordea, som äger postgirot, vidtog för några månader sedan den drastiska åtgärden att dra in postgirokonton för företag som förmedlade eller drev oseriösa betaltjänster på internet. CMT var ett av dem. Bolaget gick istället över till bankgiro via Handelsbanken.
Det nya förfaringssättet öppnar nu med all sannolikhet möjligheter för företaget att åter få postgironummer eftersom kunder inte längre av misstag eller genom modemkidnappning kan kopplas upp på nätet.