De nya avtalen som ska skrivas med Grimslövsbuss börjar gälla den 21 juni 2021 och gäller i elva år. Avtalen är värda drygt 2,1 miljarder kronor. Avtalen berör nio stråk med express- och regionbusstrafik i länet.
– Bolagen uppfyllde de krav som vi har ställt. Det var priset som avgjorde, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.
Att Stångåbuss i Linköping inte längre kommer att få uppdraget påverkar företaget negativt.
– Vi gjorde vårt yttersta för att behålla uppdraget. Det kan bli tal om uppsägning för 70–80 heltidsanställda allt som allt, säger Stefan Wikström, VD och koncernchef för Stångåbuss.
Enligt Mattias Näsström finns det inget formellt krav på Grimslövsbuss som innebär att företaget måste ta över personal från Stångåbuss. De berörda busschaufförerna bedöms dock ha goda möjligheter att få en ny anställning.
– Det finns en stor efterfrågan på busschaufförer i dag, sade Näsström i en intervju på torsdagen.
Peter Sandberg är vice vd för Karlssonbuss, som äger Grimslövsbuss. Han säger att företaget har ett stort behov av att rekrytera personal i Östergötland för att klara uppdraget från Östgötatrafiken. Totalt behöver företaget utöka arbetsstyrkan med cirka 200 anställda.
– En duktig busschaufför får alltid behålla jobbet, säger Sandberg om möjligheterna för chaufförer på Stångåbuss att få en ny anställning.