– Någonting har hänt. Det behöver inte vara en enorm förändring, men något i exempelvis kommunikationen har ändrats, säger Jonathan Wennö på analysföretaget Kantar Publica.
Varje år undersöker Kantar Publica och Sifo allmänhetens förtroende för landets största och mest välkända lärosäten.
Av årets 22 undersökta lärosäten hamnar Linköpings universitet på en åttondeplats. Det som sticker ut är att universitetet är det som ökat mest i anseende i hela landet jämfört med i fjol – från index 66 till 75. Ett anseendeindex över 75 är högt för lärosäten i Sverige.
Totalt har 4 935 personer intervjuats. De har fått utvärdera tre lärosäten var, vilket betyder att 13 246 utvärderingar gjorts. Intervjupersonerna har fått svara på fem frågor: hur de skattar rykte, de svarandes personliga intryck och om de litar på lärosätet, om lärosätet har nått framgångar och hur hög kvalité utbildningarna håller.
På alla frågor – förutom frågan om tilltro där universitetet redan låg högt – har LiU ökat i anseende.
– Ökningen syns främst bland de unga, 18–29 år, och bland män. Vad orsaken är går bara att spekulera i, men någonting har hänt, säger Jonathan Wennö.
I underlaget skriver Sifo och Kantar public att grunden för ett gott anseende är en väl fungerande verksamhet och god förmåga att kommunicera lärosätets framgångar och fördelar. För många lärosäten är kännedomen låg bland allmänheten vilket ofta påverkar anseende negativt.