Universitetet kan stoppa avgasfusket

En forskargrupp vid Linköpings universitet fick mer uppmärksamhet tack vare VW:s fusk med utsläppen. De har en lösning på problemet.

ARKIVBILD

ARKIVBILD

Foto: PONTUS LUNDAL/TT/ARKIVBILD

LINKÖPING2015-11-20 22:00

Forskningen har egentligen pågått i flera år under ledning av professor Lars Nielsen. Det mesta arbetet har gjorts av doktoranden Peter Nyberg, han försvarade sin doktorsavhandling i våras och Volvo har visat intresse i ett par år.

Men tack vare att ingenjörerna vid VW i Tyskland fuskade till sig bra resultat i avgastesterna ökade intresset för Linköpings universitet.

– Det var inte så mycket uppståndelse kring Peters avhandling då, när han disputerade, det kommer nu och det är ju Volkswagen vi har att tacka för det, säger Lars Nielsen.

Avgasfusket avslöjades i september i år.

Forskarna på Avdelningen för fordonssystem vid Linköpings universitet har lyckats med två olika saker. Det ena är att de skapat en algoritm som ändrar körcykeln vid testerna så att testutrustningen inte går att lura. Det VW hade gjort var egentligen ganska enkelt fusk eftersom testerna alltid ser likadana ut med standardiserade inbromsningar och accelerationer.

Det andra Linköpingsforskarna lyckats med handlar om att plocka ut en representativ körcykel ur en databas med körningar som är tagna ur verkligheten. Linköpings universitet har för detta haft tillgång till ungefär 500 loggade körningar som Volvoanställda bidragit med.

Det är den senare delen av forskningen som ger snabbast effekt. Med hjälp av den kan Volvo redan i utvecklingen av en bil se hur olika förändringar påverkar utsläppen – något som de kan göra redan nu.

– Det stora med det här är att vi har en beräkningsmetod som på kort tid får fram representativa körcykler. En utvecklingsingenjör på ett företag kan gå in och testa vilka utsläpp det blir i Linköping eller i Japan, säger Lars Nielsen.

Körning och utsläpp skiljer sig åt beroende på var i världen bilen körs.

Den första delen av forskningen, den om testutrustningen får inte lika snabbt genomslag eftersom den är beroende av lagstiftning.

– Men många tror, och jag är en av dem, att opinionstrycket gör att det kommer en lagstiftning på det här området. Hur den kommer att se ut är väldigt svårt att sia om, men jag tror att vår forskning kommer att vara till hjälp för bilföretagen, säger Lars Nielsen.

Universitetets forskning har finansierats av Energimyndigheten. Resultaten ska nu publiceras i den vetenskapliga tidskriften IEEE Transactions and Vehicular Technology.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!