Unga mc-förare kör för fort

80 procent av alla motorcyklister säger att de har kört 30 kilometer för fort en eller flera gånger, det visar en ny enkätstudie som VTI i Linköping har genomfört.

STOCKHOLM 20100727
En motorcyklist på en väg med ett varningsmärke med texten Olycksdrabbad mc-väg 
Foto: Fredrik Persson / SCANPIX / Kod 75906

STOCKHOLM 20100727 En motorcyklist på en väg med ett varningsmärke med texten Olycksdrabbad mc-väg Foto: Fredrik Persson / SCANPIX / Kod 75906

Foto: FREDRIK PERSSON / TT

Linköping2014-01-09 17:48

Drygt 2700 mc-förare svarade på enkäten om synen på hastigheter.

– Det är tydligt att dem med supersport- eller sporthojar kör fortast. De är också mest negativa till att göra något åt hastighetsgränser, säger Nils Petter Gregersen, forskningschef på VTI.

Inom denna grupp är unga förare klart överrepresenterade. Gregersen tror att om flesta mc-förarna är säkerhetsmedvetna, men många bedömer att de kan hantera farthållningen på egen hand. Till exempel genom att sänka hastigheten något vid korsningar, när någon åker med eller vid regn.

Han vill nyansera bilden och poängterar att äldre förare ofta kör långsammare och med större förnuft.

Samtidigt är det så att 40 procent av alla omkomna i mc-olyckor saknar eget mc-kort. Ytterligare en extrem grupp kör onyktra, för fort och utan hjälm, konstaterar Nils Petter Gregersen.

Tillsammans med den allmänt bristande respekten för hastigheter, finns en hel del att jobba med.

– Det är oroväckande. Mc-förare är oskyddade trafikanter och kör ungefär lika fort som bilar. Vid en olycka blir det garanterat jätteallvarliga skador eller dödsfall.

Nils Petter Gregersson menar att man måste ta sig in mer bakom pannbenet på motorcyklisterna, med hjälp av förbättrad körkortsutbildning och fler fortbildningar runt säkerhet. Även skylta bättre vid halt väglag. Det är något mc-förare har respekt för.

– Då saktar de ner ordentligt. Det skulle vi kunna utnyttja mycket mer, idag används det ganska lite med fokus på mc.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om