Unga Linköpingsföretagare siktar högt

Här är grabbarna som inte slår knut på sig själva. Skaparna bakom Neckwear i Linköping skissar på en fördubblad omsättning och minst sju nya jobb under 2017.

Inne i fotostudion sker en stor del av det arbete som därefter hamnar på Neckwears hemsida.

Inne i fotostudion sker en stor del av det arbete som därefter hamnar på Neckwears hemsida.

Foto: Pelle Johansson

Linköping2016-12-04 16:03

Det är tre 29-åringar som står bakom Neckwear Sweden AB, ett företag säljer och distribuerar skjortor och accessoarer runt om i hela världen.

Det görs via en hemsida som är tillgänglig på sex olika språk.

Johan Berggren, Johan Vegfors och Pooya Jalali, den senare just nu på affärsresa i Italien, började i en mycket liten skala 2010.

Lätta varor

– Jag var i USA och pluggade och kom i kontakt med en leverantör som sålde slipsar och flugor på nätet, säger Johan Berggren.

– Jag tyckte det var en bra idé. Perfekt näthandel med lätta varor och få returer. Det var så allting startade.

Hemma i Sverige igen byggdes den första hemsidan upp i november 2010.

En garderob på två kvadratmeter på Djurgårdsgatan fungerade som lager.

Snabb tillväxt

Därefter gick allting väldigt fort.

Slipsar och flugor kompletterades med skjortor, bälten, bröstnäsdukar, armband, klockor och andra accessoarer.

Ett nybildat handelsbolag ombildades till ett aktiebolag 2012.

Garderoben byttes mot ett större källarutrymme i Hjulsbro och nu disponerar Neckwear en lagerlokal på drygt 500 kvadratmeter i ett industriområde i Linköping.

– Vi är lite försiktiga med att tala om var vi håller till. Vi har drabbats av inbrott och rädda för att göra det igen, säger Johan Vegfors och visar runt.

Högt tempo

Hyllmeter efter hyllmeter med slipsar, skjortor, flugor och annat fyller utrymmena från golv till tak, nästan i alla fall, och personalen arbetar i ett högt tempo.

– Just nu har vi hur fullt upp med alla leveranser som måste iväg i tid, säger lagerchefen Elias Sferlic och prickar av beställningarna.

Kollegorna hjälper till och Zozo Kouri som arbetat på lagret i sex månader vittnar om en härlig gemenskap.

– Vi har väldigt roligt tillsammans och jag trivs kanonbra, säger han.

Johan Berggren berättar att målgruppen är män mellan 20 och 35 år som gör ett medvetet val vid köp av accessoarer.

– Man kan väl säga att våra kunder är ganska välklädda, säger han.

Vill bli störst

Grundarna bakom Neckwear siktar på att bli störst i Europa på sitt område.

– Vi är på god väg och redan nu har vi kontakter runt om välden med olika leverantörer. Vi har också två egna varumärken som tagit fram och som vi vill utveckla, säger Johan Vegfors.

2014 landade omsättningen på 3,2 miljoner kronor.

I år räknar man med att siffran stannar kring 14 miljoner med sju anställda på lönelistan.

– Nästa år tar vi sikte på det dubbla, både vad gäller omsättning och personal, säger Johan Berggren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om