"Tyvärr görs misstag"

Trafikverkets regler för röjning av dikesrenar följer en mall som ser likadan ut i hela landet – med vissa lokala variationer. Att avverka på folks tomter, eller röja bort planterade träd, ingår inte i uppdraget.

LINKÖPING2015-08-27 13:00

– Vårt uppdrag är reglerat efter en Sverigemall, säger Jonas Sjöholm som är projektledare på Trafikverket, ett av de största väg- och anläggningsföretagen i landet med uppdrag att sköta drift, service och underhåll av vägar.

I hans område, Kisa driftområde, röjer entreprenörerna gräs ungefär 1,2 meter från vägkanten. Det görs varje år. Övrig växtlighet röjs vartannat år i vägområdet, upp till 10 meter från vägen.

– Till vägområdet räknas slänterna ner mot diket och själva diket, säger Jonas Sjöholm.

Tiometersområdet gäller större vägar. På en liten väg som den här blir det kanske tre meter.

Avståndsangivelserna gäller inte på tomtmark eller där det finns planterade träd.

– Men tyvärr görs misstag, som kanske i det här fallet, säger Jonas Sjöholm. Då kan man begära skadestånd från oss.

Varför röjs vägarna mitt i natten, när det måste vara svårt att se?

– Svevia upphandlar röjningen av olika entreprenörer, och de bestämmer tiderna själva. När det gäller större vägar brukar vi i stället ange tider när maskinerna INTE ska vara där och störa trafiken.

Klagomål om röjning är inte ovanligt för Svevia, men oftast handlar det om synpunkter på att det röjs för lite.

– Klagomål på dålig sikt är vanligare, säger Jonas Sjöholm.

Enligt trafikverket ska slåttern också "bidra till landskapsbilden och trivseln längs vägarna". Särskild hänsyn ska tas till artrika vägkanter, men sådana anses inte finnas i Kisaområdet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om