– Tyska marinen är en jätteviktig kund för oss. Det är en seriös kund som också är ansluten till Nato vilket kan öppna dörren för fler affärer säger platschefen Per-Erik Cardell.
UMS Skeldar är en avknoppning från Saab, som fortfarande är delägare i bolaget, tillsammans med schweiziska UMS aero group. Ordern till tyska marinen består av ett helikoptersystem med en markstation placerad på fartyg, och därtill två obemannade helikoptrar, eller UAV:er. Leverans enligt avtal är först i december 2019. Den tyska korvett-klassen Braunschweig (K130) togs i drift 2008, och är alltså relativt modern.
– De är anpassade för UAV:er men de är ännu inte utrustade med några, säger Per-Erik Cardell.
Har tyska marinen bestämt sig för Skeldar?– De har köpt in ett system. Vi ser det som att det finns goda möjligheter för oss att sälja fler.
Varför valde de just Skeldar?– Ett skäl är att vi har en teknik med en flygfotogen-driven motor som gör att vi kan flyga från fartyg.
Skeldar-helikopterns paradgren är övervakning av olika slag, och man riktar sig till både en civil och militär marknad, inom exempelvis kustbevakning, blåljusverksamhet polis/tull och räddningstjänst samt militärt inom marinen eller på land.
Sedan 2016 då UMS Skeldar AB bildades formellt i Linköping har företaget ökat antalet anställda. I dag är man cirka 30, samt ett tiotal konsulter. Därtill kommer verksamheter i Schweiz och Tyskland. Per-Erik Cardell uppger att man har arbetat med den tyska ordern i omkring ett års tid. Nu behöver företaget nyanställa.
– Vi behöver cirka tio personer till, säger Per-Erik Cardell.