Tyska marinen köper av Linköpingsföretag

Linköpingsföretaget UMS Skeldar som tillverkar obemannade helikoptrar har fått en order från tyska marinen. Systemet ska användas på tyska Braunschweig-korvetten.

Per-Erik Cardell, platschef på UMS Skeldar i Linköping.

Per-Erik Cardell, platschef på UMS Skeldar i Linköping.

Foto: Ulrik Svedin

Linköping2018-08-26 17:00

– Tyska marinen är en jätteviktig kund för oss. Det är en seriös kund som också är ansluten till Nato vilket kan öppna dörren för fler affärer säger platschefen Per-Erik Cardell.

UMS Skeldar är en avknoppning från Saab, som fortfarande är delägare i bolaget, tillsammans med schweiziska UMS aero group. Ordern till tyska marinen består av ett helikoptersystem med en markstation placerad på fartyg, och därtill två obemannade helikoptrar, eller UAV:er. Leverans enligt avtal är först i december 2019. Den tyska korvett-klassen Braunschweig (K130) togs i drift 2008, och är alltså relativt modern.

– De är anpassade för UAV:er men de är ännu inte utrustade med några, säger Per-Erik Cardell.

Har tyska marinen bestämt sig för Skeldar?

– De har köpt in ett system. Vi ser det som att det finns goda möjligheter för oss att sälja fler.

Varför valde de just Skeldar?

– Ett skäl är att vi har en teknik med en flygfotogen-driven motor som gör att vi kan flyga från fartyg.

Skeldar-helikopterns paradgren är övervakning av olika slag, och man riktar sig till både en civil och militär marknad, inom exempelvis kustbevakning, blåljusverksamhet polis/tull och räddningstjänst samt militärt inom marinen eller på land.

Sedan 2016 då UMS Skeldar AB bildades formellt i Linköping har företaget ökat antalet anställda. I dag är man cirka 30, samt ett tiotal konsulter. Därtill kommer verksamheter i Schweiz och Tyskland. Per-Erik Cardell uppger att man har arbetat med den tyska ordern i omkring ett års tid. Nu behöver företaget nyanställa.

– Vi behöver cirka tio personer till, säger Per-Erik Cardell.

Skeldar V-200

En obemannad helikopter, utvecklad i Linköping.

Längd: 4,5 meter

Vikt: 235 kilo

Motor: En tvåtaktsmotor från tyska Hirth som ägs av UMS-gruppen. Motorn drivs på flygfotogen med en effekt på cirka 57 hästkrafter.

Fjärrstyrning: På cirka 20 mils avstånd.

Material: ”Skalet” är byggt i kolfiber, medan landningsställen är av glasfiber.

Användningsområden: Främst övervakning, sökning och besiktning av olika slag.

Marknad: UMS Skeldar siktar på civila och militära marknader i världen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!