Tyréns vann första etappen av Ostlänken

Det handlar om två järnvägsplaner och ordervärdet uppskattas till 100–300 miljoner kronor.

Foto: Björn Larsson Ask/SVD/TT

LINKÖPING2014-06-24 15:26

Det är den första etappen av Ostlänken – Sveriges första höghastighetsjärnväg mellan Södertälje och Trosa – som nu ska planeras och projekteras. Järnvägsplanerna innefattar tillhörande miljökonsekvensbeskrivningar, systemhandlingar och gestaltningsprogram. Vid sidan av den tekniska lösningen uppger Tyréns att man kommer att att lägga stor vikt vid det arbete som rör människorna och miljön längs Ostlänken.

Kraftig sänkning

Ostlänken, som beräknas stå klar senast 2028, är en ny 15 mil lång dubbelspårig järnväg för snabbtåg mellan Järna och Linköping, med stationer vid Vagnhärad, Nyköping, Skavsta flygplats, Norrköping och Linköping. Tågen kommer att nå hastigheter en över 300 kilometer i timmen, Det ska sänka restiden kraftigt för dem som reser i området. Resan mellan Stockholm och Linköping beräknas till endast en timme. Mellan Stockholm och Nyköping beräknas resan till 45 minuter.

Inflyttning

Med en förbättrad infrastruktur förväntas pendlandet öka i båda riktningar, liksom arbetstillfällena i regionerna. Inflyttningen på mindre orter kan öka och kraven på bostadsområden och samhällenas utbud och tjänster kommer att drivas på.

Japan och Frankrike

– Vi kommer att få jobba med mycket ny teknik i det här projektet. Experter från Japan och Frankrike kommer att tas in för att ge oss stöd i utvecklingen av de nya banorna, berättar Cecilia Granath, chef för Tyréns region Öst i ett pressmeddelande. Det är förstås mycket spännande men det är samtidigt oerhört viktigt att vi inte glömmer bort människan i den här processen. Även om det är ett teknikprojekt så handlar allt om att vi bygger för människorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!