Tv-undervisning slutade i fiasko

Förväntningarna på den tv-undervisning som Linköpings Tekniska Högskola var ålagd att genomföra var höga.

Återbesök. Christer Knuthammar vid entrén till Gamla Linnefabriken på Platensgatan. Där bedrev undervisning under 70-talet.

Återbesök. Christer Knuthammar vid entrén till Gamla Linnefabriken på Platensgatan. Där bedrev undervisning under 70-talet.

Foto: Jeppe Gustafsson

Linköping2015-05-29 20:32

– Tanken var god. 1969 var detta tekniskt nydanande och kunde också på sikt spara pengar, minns Christer Knuthammar, historiker/författare med bred bakgrund i Linköpings akademiska värld.

¨

Högskolan tog till en början in stora grupper per visning, men intresset hos studenterna svalnade snart. Knuthammar ser flera skäl till varför tv-satsningen sprack innan den riktigt kom igång.

– Dels var förkunskaperna för dåliga för många av studenterna. De klarade inte kraven. Ett annat skäl var att teknikoptimismen klingade av i samband med oljekrisen 1974 och påföljande bensinransonering.

Han drar en parallell till idrottsvärlden:

– Man kan jämföra med en Vasaloppsåkare som stannar för omvallning mitt i en backe. Och blir frånåkt av konkurrenterna. Det var ungefär vad som hände här.

Samtidigt måste det sägas att samhällets 70-talskriser bidrog till att "uppamma betydande mått av lokal energi och kreativitet när det gällde att vrida negativa tankar i positiv riktningar"(enligt Knuthammar).

– Den tekniska fakulteten lyckades frigöra sig från tv-tvånget och via "utvandring" från Uppsala få till stånd både en professur och en vital verksamhet inom området datologi, sammanfattar Christer Knuthammar.

Boktips

Lennart Sturesson: TV som undervisningsteknologi.

Sven Lindgren: Tillkomsten av Linköpings Universitet.

Ingemar Lind: Akademisk resa. (Futurum)

Sven Hellström: Lära in, lära ut.

Tage Danielsson: Sagor för barn över 18 år (Svenska ord)

Bengt Erlandsson: Universitetsparken (Akademiska hus).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!