I stadshuset råder stor politisk enighet om att Ostlänken bör dras i en tunnel under Linköping. Att det blir maktskifte spelar ingen roll, det gamla alternativet, där spåren skulle dras på en stor bro över Stångån, är dött och begravet.
Även på Trafikverket är man positiv till en tunnel. Just nu arbetar verket tillsammans med Linköpings kommun för att närmare beskriva hur ett sådant bygge ska kunna genomföras.
– Arbetet ska vara klart i månadsskiftet oktober-november. Då får vi förhoppningsvis en tydligare bild av vilka tekniker som är lämpliga att använda, och ungefär vad det kommer att kosta, säger Michael Myhré, projektchef på samhällsbyggnadsförvaltningen.
Tunnelbygget består av upp till fem parallella tunnlar. Ostlänken måste av säkerhetsskäl ligga i två parallella enkelspårstunnlar, medan stambanan kan gå i en dubbelspårstunnel. Utöver det måste man bygga spår för godstrafiken.
Vid månadsskiftet kommer även närmare besked om hur kostnaden ska fördelas mellan kommunen och Trafikverket. Kostnaden har beräknats till 11,5–18 miljarder kronor.