Närmare 90 personer fyllde salen för debatten som leddes av Correns Susanne Sterner och Johan Sievers. Handuppräckning visade att 20 var kvinnor. Men problemet var inte könsfördelningen utan att så få i publiken var riktigt unga. Som Muharrem Demirok (C) uttrycker det "Vi bygger ju för 100 - 150 år framöver".
I panelen satt förutom kommunens Demirok också socialdemokratiska kommunalrådet Kristina Edlund och Mikael Myhré, projektchef Linköping C. Från Trafikverket deltog Per-Olov Karlsson och Rita Ekgren.
I grunden ligger byggstart 2017 och klart 2028. Över partigränserna har kommunen beslutat om tunnel, ett beslut som väckte en hel del frågor. Trolig tunnelkostnad är runt 15 miljarder medan en bro skulle kosta runt 9 miljarder.
– Om vi tänker oss en bro så skulle den vara tre gånger så bred som Öresundsbron. Och vi vill inte ha en barriär genom Linköping, förklarade Kristina Edlund kommunens ställningstagande.
– Jag får en känsla av att ni inte visar intresse för medborgarnas dialog utan att ni står fast vid ert val, sade Merja Willman.
– Varenda sten som har varit aktuell har vi vänt på och ni har alla haft chansen att komma med era åsikter tidigare, svarade Muharrem Demirok.
Andra idéer som dök upp: Lägg stationen längre ut och låt annan snabbtrafik föra passagerare från stan och ditut, Gräv ner stationen under Stångån så behöver det inte sprängas i berg, Bygg om den gamla till en ny - det fungerade i Uppsala även om byggtiden blev lång.
Debatten kunde ha fortsatt många fler timmar. Men många betonade att de fått läsa sig en hel del även om det inte innebar att de bytt ställning i frågan.